Dag 1: Kennismaking met de ideeën achter Geweldloos Verzet & Nieuwe Autoriteit:
Siturering van het denken van Haim Omer, kennismaking met enkele begrippen
De onmacht van leerkrachten: escalatieprocessen
Geweldloos Verzet als alternatief: kernbegrippen zelfcontrole, aanwezigheid, steunnetwerk, relatiegebaren
Nieuwe Autoriteit als passende invulling voor gezag in deze tijd
Waakzame zorg: soepel schakelen tussen drie niveaus
Dag 2: Geweldloos Verzet: concrete instrumenten en implementatie op school:
Kennismaking met enkele specifieke instrumenten van Geweldloos Verzet: aankondiging, sit-in, aanwezige schorsing, e.a.
NA is gedeeld gezag: netwerkvorming met directie, team, ouders en leerlingen.
Ontwikkelen van een schooleigen instrumentarium Geweldloos Verzet
Inpassen van dit gedachtegoed en de concrete aanpak in de bestaande schoolstructuren en -cultuur
Supervisie:
Na de basisopleiding volgen concrete opdrachten om uit te testen op school. Deze worden in beide supervisiesessies geëvalueerd en uitgediept. Op die manier worden de eerste stappen naar implementatie begeleid.