Aanmelden




Laden…

Even geduld...

MBS-1 BaSo-dag voor SG Mechelen

Doelstellingen:

Samenwerking tussen het basis- en het secundair onderwijs in Mechelen verder versterken.

Doelgroep:

leraren 5de en 6de leerjaar, zorgcoördinatoren en directies basisonderwijs en leraren en leerlingenbegeleiders 1ste graad, coördinatoren en directies secundair onderwijs

Aanbieder: DPB-OND Mechelen-Brussel
Inhoud:

PROGRAMMA

08.30 uur        Ontvangst en welkom door Kristof Dupont

09.00 uur        Binnenklasdifferentiatie: ‘leer’-kracht voor iedere leerling door Katrien Struyven.

Katrien Struyven is docent aan de opleidingen Master in de Onderwijskunde en Agogische wetenschappen aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB). Zij is co-auteur van het boek ‘Ieders leer-kracht. Binnenklasdifferentiatie in de praktijk’. 

Een klas vol identieke leerlingen bestaat niet. Elke leerling is anders. Als je inspeelt op die verschillen in talenten, taal, interesses of leerprofielen, prikkel je de leerprocessen van je leerlingen en leren ze krachtiger. Dat is differentiëren. Niet altijd makkelijk, maar het kan in alle klassen. En de Vlaamse leraar doet dat al. Katrien Struyven ontkracht verschillende mythes over differentiëren.

10.30 uur        Pauze

11.00 uur        Keuze uit workshops 1 tot en met 6 – sessie 1

12.30 uur        Warme lunch

13.45 uur        Keuze uit workshops 1 tot en met 7 – sessie 2

15.15 uur        Einde

Workshops:
Aanbod workshops sessie 1 deel 1
donderdag 12 mei 2016 van 11:00 tot 12:30
WW1: Differentiatie!
Spreker: Ludo Heylen, CEGO

Binnenklasdifferentiatie begint niet na de instructie. Het begint vanaf de eerste minuut dat kinderen of jongeren op school arriveren. Differentiatie heeft te maken met het aanspreken van kinderen/jongeren op hun mogelijkheden zodat ze gemotiveerd aan de slag blijven gaan. We maken theorie (o.a. de motivatietheorie van Deci & Ryan) heel concreet en geven voorbeelden van hoe in de klas aan differentiatie gewerkt kan worden. We kijken ook naar wat onderzoek zegt over differentiatie vooral om te weten dat we niet bij een standaard manier van differentiëren kunnen blijven hangen. We zullen het hebben:

  • over motivatie zoeken

-      vanuit sterktes (differentiatie naar talenten), 

-      vanuit de groep (coöperatief differentiëren),  

-      vanuit eigen keuzes (individueel differentiatie vanuit autonomie).

  • over varianten van instructie geven
  • over varianten van organisatievormen.
WW2: 'Sporenbeleid in je groep'
Spreker: Greet Herssens, CEGO

Om alle kinderen aan te spreken op hun niveau, hun talenten, hun zorgen, wordt er van leerkrachten verwacht dat ze differentiëren. Maar hoe begin je hier nu concreet aan? In deze workshop willen we, aan de hand van voorbeelden en foto’s uit de klaspraktijk, je mee op weg helpen om in jouw klas, in jouw les, de kinderen op hun niveau aan het werk te zetten.

WW3: 'Het leven zoals het is in het vijfde en zesde leerjaar van de basisschool Sportomundo'.
Spreker: Annick De Brueker, leerkracht zesde leerjaar

Annick De Brueker is de enthousiaste leerkracht van het 6de leerjaar van de basisschool Sportomundo, een multiculturele school gelegen in de wijk Luchtbal in Antwerpen.  En toch… Annick geeft geen les meer in de klassieke zin van het woord. Neen, zij coacht haar leerlingen. Samen met haar collega van het 5de leerjaar ondersteunt zij 34 leerlingen in hun leerproces. De leerlingen maken zelf hun planning voor de week, beslissen wanneer zij aan welke taken of groepswerken werken en zelfs wanneer zij welke toetsen afleggen. Annick en haar collega begeleiden hen hierin.

Annick zal jullie heel graag wegwijs maken in hoe zij tot deze manier van werken gekomen is en hoe zij dag in dag uit met haar klas aan de slag gaat. Leraren van het secundair onderwijs kunnen voor hun vakgerichte lespraktijk zeker inspiratie halen uit de werkmethode die Annick al enkele jaren succesvol toepast.

WW4: 'Omgaan met leerverschillen in de klas'.
Spreker: Pieter Chlarie, Eeckhoutcentrum

Pieter Chlarie focust op een didactiek die leerlingen motiveert door de info of de instructie via verschillende kanalen aan te bieden en door de leerwinst van de leerlingen te expliciteren. Samenwerkend leren is hierop een krachtig antwoord. Vormen van coöperatie in leeractiviteiten kunnen leerlingen met een lage en een hoge leerstatus verbinden in het leren en zorgen tegelijk voor sociale inclusie.  Als er dan nog individuele aanpassingen nodig blijken, dan kan een gerichte aanpak van differentiatie in niveau, aanbod of ondersteuning een oplossing bieden

WW5: '‘UDL’, UD wat? ‘Universal Design for Learning’ zet de verschillen tussen de leerlingen om in een meerwaarde voor de hele groep.'
Spreker: Miet Fournier, Thomas More

De brede basiszorg op de klasvloer is het werkterrein bij uitstek voor de leerkracht. De leerkracht is de spilfiguur in het dagelijks werken rond leren en welbevinden.

UDL omschrijft wat leren is vanuit wetenschappelijke basis. Betrokkenheid is het eerste uitgangspunt. UDL is echter heel ruim, het is een kader met richtlijnen en principes die een handleiding bieden om effectief te leren en les te geven. UDL helpt om brede basiszorg te realiseren op de klasvloer.

UDL zet in op leerwinst voor alle leerlingen door van bij het ontwerp van de les mogelijke barrières of belemmeringen weg te werken en door doelgericht en met de evaluatie voor ogen leerstof aan te bieden op de meest verscheiden  manier.  Het is de ideale werkwijze om de redelijke aanpassingen achteraf te beperken tot een minimum, door vooraf maximaal in te zetten op de diversiteit van leren. 

Er is plaats voor reflectie rond de toepassing op de klasvloer. Om effectief leren te stimuleren, is deze werkwinkel interactief opgevat. Breng daarom gerust smartphone, tablet, oortjes of laptop mee. Graag ook een lesvoorbereiding meebrengen (enkel voor de voormiddagsessie).

WW6: 'Onderwijs in de 21ste eeuw'
Spreker: Peter Verheyden, directeur Middenschool Prins van Oranje, Diest

In een snel veranderende maatschappij kan je je als school niet langer de illusie veroorloven je onderwijs te blijven organiseren zoals we dat 15 jaar geleden ook al deden. Leerlingen hebben steeds meer nood aan een meer geïndividualiseerd traject. Dat vereist een verregaande differentiatie in de klas. Maar hoe speel je dat klaar en in welke zin kan co-teaching hierin een meerwaarde betekenen? Hoe bereid je je mensen voor om op deze manier te werken? Wat is het belang van een duidelijke visie? Wat betekent “anders organiseren” voor mensen, bestaande structuren en systemen? Welke cultuur is nodig om mensen op een hoger niveau te laten samenwerken?

Middenschool Prins van Oranje in Diest heeft op deze vragen, binnen haar eigen context, een antwoord gezocht. Directeur Peter Verheyden komt toelichten hoe zij gestart zijn, vanuit welke visie er is vertrokken en hoe het veranderingstraject stapsgewijs wordt opgebouwd. Deze workshop kan zowel voor basis- als voor secundair onderwijs inspirerend zijn.

GEEN (ik kom enkel in de namiddag)
Spreker: /

/

Aanbod workshops sessie 2 deel 2
donderdag 12 mei 2016 van 13:45 tot 15:15
WW1: Differentiatie!
Spreker: Ludo Heylen, CEGO

zie toelichtingen voormiddag

WW2: 'Sporenbeleid in je groep'
Spreker: Greet Herssens, CEGO

zie toelichtingen voormiddag

WW3: 'Het leven zoals het is in het vijfde en zesde leerjaar van de basisschool Sportomundo'.
Spreker: Annick De Brueker, leerkracht zesde leerjaar

zie toelichtingen voormiddag

WW4: 'Omgaan met leerverschillen in de klas'.
Spreker: Pieter Chlarie, Eeckhoutcentrum

zie toelichtingen voormiddag

WW5: '‘UDL’, UD wat? ‘Universal Design for Learning’ zet de verschillen tussen de leerlingen om in een meerwaarde voor de hele groep.'
Spreker: Luc Bosman en Stéphanie Van Eyen, competentiebegeleiders regio Mechelen-Brussel

zie toelichtingen voormiddag (zelfde sessie als Miet Fournier)

WW6: 'Onderwijs in de 21ste eeuw'
Spreker: Peter Verheyden, directeur Middenschool Prins van Oranje, Diest

zie toelichtingen voormiddag

WW7: 'Differentiatie is geen techniek, maar een grondhouding'
Spreker: Mieke Van Vlasselaer, pedagogisch begeleider regio Mechelen-Brussel

Via allerlei werkvormen een brede kijk op differentiatie ontwikkelen…

Weten aan welke basisbehoeften voldaan moet zijn om gemotiveerd te blijven en graag te leren…

Enkele werkvormen en soorten van differentiatie verkennen…

Leren van en met elkaar…

GEEN (ik kom enkel in de voormiddag)
Spreker: /

/

Bijkomende info:

De verschillende scholen van het katholiek basis- en secundair onderwijs uit de regio Mechelen organiseren op 12 mei 2016 hun jaarlijkse BaSo-studiedag. Met dit initiatief willen zij de samenwerking tussen het basis en het secundair verder versterken. Het thema van de studiedagen wordt steeds in onderling overleg vastgelegd. Voor de editie van 2016 werd gekozen voor het thema ‘Differentiatie’.

Beweren dat dit een ‘hot item’ is in onderwijsmiddens, is zeker niet overdreven. Differentiatie als theorie is mooi, maar differentiatie omzetten in de praktijk is nog een ander verhaal.

 

De werkgroep “Basisonderwijs-Secundair onderwijs” wil met haar studiedag zowel het meer theoretische kader rond differentiatie als de concrete toepassing  ervan belichten. De workshops die aangeboden worden, vormen daar de illustratie van. 

 

Katrien Struyven bijt de spits af met de lezing ‘Binnenklasdifferentiatie: ‘leer’-kracht voor iedere leerling’. Nadien kunnen de deelnemers een individueel programma samenstellen en twee workshops kiezen uit een aanbod van zeven sessies. Snel inschrijven is de boodschap, want het aantal deelnemers per sessie is beperkt.

 

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:

Je schrijft in met de schoolcode via www.nascholing.be/DPB-OND. Kies voor Basisonderwijs of Secundair, BASO-Dag, MBS-1. De inschrijvingen worden op 26 april 2016 afgesloten.

De kosten voor deze nascholing bedragen 55 euro per persoon (warme maaltijd tijdens de middag inclusief). Gelieve dit bedrag met vermelding van naam en school over te schrijven op rekeningnummer BE29 7330 0978 1064 van SG KSO regio Mechelen en dit voor 1 mei  2016. Uw inschrijving wordt pas als definitief beschouwd zodra wij uw betaling ontvangen hebben. Wie maar voor een halve dag kiest, verwittigt dit ook via mail a.vanostaeyen@sgregiomechelen.be, zodat de factuur kan aangepast worden (tenzij u wél de warme maaltijd neemt).


Voor dit initiatief kan je tot en met woensdag 27 april 2016 inschrijven en tot en met donderdag 5 mei 2016 uitschrijven.
Bijdrage: 55,00 Euro
Lesgever: meerdere lesgevers .
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
secretariaat: +32 15 29 84 01 - nascholing.mb@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
DPB Mechelen-Brussel (Inschrijven afgesloten)
Varkensstraat 6
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • donderdag 12 mei 2016 van 08:30 tot 15:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.