Aanmelden




Laden…

Even geduld...

MGB - 0 Overzicht aanbod

Doelstellingen:

Hier kan u in één oogopslag alle geplande activiteiten voor godsdienst BaO terugvinden.

Doelgroep:

leraren en directies BaO

Aanbieder: DPB-OND Mechelen-Brussel
Inhoud:

Vak

Doelgroep

Onderwerp of

Titel

Lesgever

Locatie

Korte omschrijving

Datum of

Periode

Duur

r.-k.g.

Leerkrachten en directies  kleuteronder-wijs

Componentenschema in de kleuterschool

 

Lesgever: An Declerck

 

Locatie: Oude abdij, Abdijdreef 22, 3070 Kortenberg (1Meditatieruimte/2Ridderzaal)

 

De leid-st-ers worden vertrouwd gemaakt met het componentenschema en de wijze waarop dit een ondersteuning biedt in de klaspraktijk.

 

Van bij de start van een BC wordt het Werkplan Godsdienst meegenomen om:

*een dominante component te bepalen

*deze component uit te diepen (componentenschema)

*verschillende ervaringskansen te bieden.

We leren hoe de component zichtbaar wordt in het klasmilieu, het aanbod van activiteiten, de begeleiding en het klasboek van de leid-st-er.

Bij de tweede inleefsessie worden de deelnemers meegenomen in een uitgewerkt BC .

 

27.10.15 (9u-12u) 24.11.15 (9u-12u)

2 halve dagen

 

r.-k.g.

Leerkrachten en directies  kleuteronder-wijs

Hoe anders is anders? Diversiteit in de kleuterklas

 

Lesgever: An Declerck

 

Locatie: Diocesaan en pastoraal centrum

Varkensstraat 6, 2800 Mechelen

(Pelikaanzaal)

 

Ieder mens is uniek en kan je uit verschillende ooghoeken bekijken. De uniciteit kan liggen in taal, huidskleur, thuissituatie, geaardheid, gezondheidstoestand, talenten, godsdienst, … In deze sessie verkennen we gelijkenissen en verschillen tussen het christelijke geloof, andersgelovigen en niet-gelovigen. We onderzoeken de eigen omgang met deze rijke diversiteit en brengen de aanwezige verscheidenheid in de eigen school en klas in beeld. We leren het gelovig handelen van mensen kennen en waarderen. Dit zet aan tot communicatie en reflectie binnen het kleuterteam. Hoe kunnen we op een christelijk geïnspireerde visie aan de slag met die brede diversiteit?

 

 

 

 

 

14.01.16 (13u-16u)

1 halve dag

r.-k.g.

Leerkrachten en directies  kleuteronder-wijs

Bidden met kleuters

 

Lesgever: An Declerck

 

Locatie: Oude abdij, Abdijdreef 22, 3070 Kortenberg (Ridderzaal)

 

Rustig worden en tot stilte komen is een belangrijke en deugddoende ervaring voor alle kleuters. De stilte-ervaring is basis voor gebedsopvoeding. Via stilte-, luister- en hoorspelletjes kan je dit langzaam laten groeien. Ook de sfeerschepping bij een kaars en muziek kan stilte bevorderen.

Bidden gebeurt steeds vanuit het bewustzijn van Gods aanwezigheid. Mensen maken tijd voor God en richten zich tot Hem. Men kan persoonlijk bidden of samen met anderen. Bidden is veel ruimer dan ‘zich verbaal uitdrukken tot God’.

We maken kennis met de evolutie van het bidden bij peuters tot oudste kleuters.

Verschillende soorten gebedjes komen aan bod. Aan de hand van een ‘gebedswaaier’ kijken we waar  en op welk moment we kunnen bidden. Maar ook hoe we een gebedsritueel kunnen opbouwen. Daarbij besteden we aandacht aan de  levensbeschouwelijke verscheidenheid  in de kleuterklas.

 

15.03.16 (9u-12u)

1 halve dag

r.-k.g.

Leerkrachten en directies  kleuteronder-wijs

Godsdienstige activiteiten in verschillende hoeken in de kleuterklas

 

Lesgever: An Declerck

 

Locatie: Oude abdij, Abdijdreef 22, 3070 Kortenberg (Ridderzaal)

 

Het aanbod binnen de godsdienstige ontwikkeling beperkt zich vaak tot het ontwikkelingsondersteunend leren en het ontmoeten. Concrete voorbeelden worden aangereikt om ook het zelfstandig spelen volwaardig te betrekken. In deze sessie wordt men uitgedaagd om over de eigen godsdiensthoek te reflecteren. Met het oog op de godsdienstige ontwikkeling van de kleuters bekijken we de klasruimte. Bieden de verschillende hoeken  kansen om levensbeschouwelijke en religieuze ervaringen op te doen? Tijdens een werkmoment gaan we aan de slag met enkele Bijbelverhalen. De focus ligt op activiteiten  levensbeschouwelijk verrijken in vele hoeken.

 

 

 

18.04.16  (13u-16u)

 

1 halve dag

r.-k.g.

Leerkrachten en directies lager onderwijs, leermeesters r.-k.g. en leerkrachten r.-k.g. eerste jaren secundair onderwijs

Biblioloog

 

Lesgever: Karel Vanspringel

 

Locatie: Oude abdij, Abdijdreef 22, 3070 Kortenberg (Ridderzaal)

 

Hoe kan ik met mijn klas authentiek, levensecht en creatief met Bijbelverhalen werken en dat binnen het tijdsbestek van één lesuur?

Biblioloog is één van de werkvormen van bibliodrama die je daarbij mogelijk kan helpen.

Door het spelen van een rol met je leerlingen gaan kinderen in een Jezus-verhaal kruipen.

Biblioloog is een sterke methode om samen met de leerlingen inlevend, fantaserend en misschien ook biddend de band tussen geloof en leven te ervaren; zonder theoretiseren, zonder moraliseren; gewoon het verhaal zijn gang laten gaan.

17.11.15 (13u-16u)

1 halve dag

r.-k.g.

Leerkrachten en directies lager onderwijs en leermeesters r.-k.g.

Evalueren en rapporteren

 

Lesgever: Inse Vanrossom

 

Locatie: Oude abdij, Abdijdreef 22, 3070 Kortenberg (Carterzaal)

 

Binnen het godsdienstonderwijs wordt vaak de vraag gesteld: ‘Wat doe ik met de punten voor het rapport?’ Die vraag borrelt op omdat leerkrachten aanvoelen dat de traditionele manier van evalueren, waarbij de nadruk ligt op het reproduceren van kennis oftewel het weergeven van ‘weetjes’ en informatie, geen recht doet aan het godsdienstonderwijs. Binnen het vak godsdienst staat men stil bij open levensvragen en de eigen levensbeschouwelijke en religieuze groei. Godsdienstonderwijs daagt uit tot een ander evaluatiemodel dan loutere kennisreproductie. Wat kan, mag of moet dan wel worden geëvalueerd? Breder nog stelt zich de vraag waarom we eigenlijk willen evalueren. We peilen naar de levensbeschouwelijk en religieuze groei van kinderen. In deze nascholing gaan we in op welke doelen daarbij gehanteerd kunnen worden, op welke manier de evaluatie kan plaatsvinden zodat de groeistappen van de kinderen mogen oplichten op de drie niveaus van het kennen, het kunnen en het zijn. Ook gaan we na hoe de evaluatiegegevens gerapporteerd kunnen worden. Welke feedback kan worden gegeven en aan wie? Welke rapporteringsvormen bestaan er naast het geven van cijfers en welke vormen van rapporteren zijn zinvol? In deze nascholing verkennen we samen de mogelijkheden.

 

30.11.15 (13u-16u)

1 halve dag

r.-k.g.

Leerkrachten en directies lager onderwijs, leermeesters r.-k.g. en leerkrachten r.-k.g. eerste jaren secundair onderwijs

Bibliodrama met kinderen

 

Lesgever: Jean Agten

 

Locatie: Johannes XXIII-seminarie, Lemmensberg 1,

3000 Leuven

(vroegere benaming adres: Herestraat 51)

Bibliodrama is een vorm van speels en dramatiserend omgaan met Bijbelverhalen. Dat gebeurt doorheen inleving, dialoog, expressie, rollenspel en drama. Door het opnemen en spelen van rollen en fragmenten uit levensbeschouwelijke verhalen komen de kinderen, jongeren, volwassenen, doorheen de verhaalfiguren zelf in beweging. Ze spelen de verhalen op hun eigen wijze, vanuit hun eigen zelfverstaan, met eigen woorden, vaardigheden, intenties… Ze maken contact met waardevolle handelingen en houdingen uit deze verhalen en verkennen als spelend de betekenissen voor henzelf, in het eigen actuele handelen. Zo leren ze meer zin, betekenis, verdieping, opening en perspectief ervaren. Ze kunnen nieuwe gedragswijzen proeven, verkennen, inoefenen, verankeren… De sessies zijn inhoudelijk opgebouwd vanuit de terreinen van het leerplan en toepasbaar in de eigen beroepspraktijk. Je leert als leerkracht eenvoudige korte werkvormen hanteren, direct bruikbaar in de klaspraktijk. Je leert er verkennend, verdiepend en integrerend mee omgaan in functie van de levensbeschouwelijke groei van kinderen.

18.01.16 (13u-16u) 03.03.16 (13u-16u)

2 halve dagen

r.-k.g.

Leerkrachten en directies kleuter- en lager onderwijs en leermeesters r.-k.g.

Godly-play

 

Lesgever: An Mollemans

 

Locatie: De oude pastorie, Kerkstraat 24, 1880 Nieuwenrode (Kapelle-op-den-Bos)

Godly Play is een speelse methode van geloofsinitiatie en -communicatie. Godly Play vertrouwt op de kracht van verhalen. Het spelen en vertellen van verhalen is een fundamenteel onderdeel. De verhalen worden sober en authentiek verbeeld met behulp van spelmateriaal.
Godly Play is gebaseerd op het geloof en vertrouwen dat iedereen, en in het bijzonder een kind, God kan ervaren in zijn of haar leven. Er wordt een taal en een manier om aan deze ‘spirituele’ ervaring uitdrukking te geven, aangereikt. Het combineert spel, ritueel, creativiteit en verhaal. Godly Play voedt en inspireert het groeien in geloof. Godly Play helpt jong  en oud om in dialoog met de christelijke traditie een geïntegreerd en doorleefd antwoord te geven op zingevingsvragen.

 

22.02.16 (13u-16u)

1 halve dag

r.-k.g.

Leerkrachten en directies lager onderwijs en leermeesters r.-k.g.

Leerproces Verkennen-Verdiepen-Verwerken 

 

Lesgever: Inse Vanrossom

 

Locatie: Oude abdij, Abdijdreef 22, 3070 Kortenberg (Carterzaal)

 

Bijbelverhalen bieden diepmenselijke inzichten en waarden aan. Dat is onze volle overtuiging. Maar ... in de praktijk zitten we regelmatig met de handen in het haar wanneer het over Bijbelverhalen gaat. Hoe kunnen we dieperliggende wijsheden uit de Bijbelverhalen helpen ontbolsteren zodat ze toegankelijk worden voor kinderen? Hoe helpen we kinderen de mogelijke boodschap van een Bijbelverhaal te 'ont-dekken'? Hoe kunnen we laagje voor laagje naar de diepte toegaan zodat de kern van het verhaal spreekkracht krijgt? Ons godsdienstaanbod blijft op dit vlak dikwijls steken bij het verkennen van inhouden, met hierbij een leuke verwerkingsopdracht. Toch is het belangrijk dat we met ons aanbod naar de diepte gaan. Het gaat in het leven van de personages uit de Bijbel immers ook om het leven van de kinderen! Hoe kunnen kinderen geraakt worden door een Bijbelverhaal? Wat heeft dit met hun eigen leven te maken? Hoe kan hun leven verrijkt worden vanuit de aangeboden inhouden?

14.03.16 (13u-16u)

1 halve dag

r.-k.g.

Leerkrachten en directies lager onderwijs en leermeesters r.-k.g.

Krachtlijnen uit het leerplan

 

Lesgever: Inse Vanrossom

 

Locatie: Oude abdij, Abdijdreef 22, 3070 Kortenberg (Carterzaal)

 

Werkte u reeds enkele jaren met een godsdienstmethode en bent u vergeten wat de krachtlijnen zijn van het leerplan? Weet u niet meer wat een componentenschema is? Bent u vergeten hoe de verschillende onderwerpen worden uitgewerkt via de negen invalshoeken? Vraagt u zich af hoe het leerproces tot echte verdieping kan leiden? Wil u ideeën opdoen om ook in de godsdienstles het totale kind te benaderen (Hoofd-Hart-Handen-Geest)? Vraagt u zich af welke leerlijn kan getrokken worden doorheen de verschillende leerjaren? Wil u kernachtig verwoord horen wat eigenlijk bedoeld wordt met proces- en productevaluatie? …

Deze en nog vele andere vragen zullen beantwoord worden tijdens deze sessie.

20.04.16 (09u-12u)

1 halve dag

Identi-teit en

pasto-raal

Leerkrachten en directies  katholiek basisonderwijs

Pastoraal en levensbeschouwelijke diversiteit. Interreligieus vieren

Lesgever: Helena Vanden Bergh

 

Locatie: De oude pastorie, Kerkstraat 24, 1880 Nieuwenrode (Kapelle-op-den-Bos)

Doel is om vanuit het concept van ‘de katholieke dialoogschool’ schoolteams te ondersteunen in het uibouwen van een levensbeschouwelijke diverse visie op vieren op school.Dit vanuit een gerichte aandacht voor de eigenheid van de katholieke identiteit en een zo groot mogelijke openheid voor de levensbeschouwelijke verscheidenheid binnen de school.

Door de werkgroep PaLeD werd een brochure uitgeschreven rond pastoraal en levensbeschouwelijke diversiteit. Deze nascholing wil de brochure implementeren bij pastoraal geïnteresseerden uit BaO.

De brochure bevat kaders en een visietekst, achtergrondinformatie, kansen  en concrete voorbeelden om een kwaliteitsvol aanbod van pastoraal en levensbeschouwelijke diversiteit uit te bouwen.

Deze nascholing wil schoolteams ondersteunen in het daadwerkelijk uitwerken van vieringen die in de spreidstand van katholieke identiteit en levensbeschouwelijke verscheidenheid kunnen gesitueerd worden.

 

13.01.16 (13u-16u)

1 halve dag

Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 0,00 Euro
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
secretariaat: +32 15 29 84 01 - nascholing.mb@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data: Voor dit initiatief zijn nog geen lesplaatsen bekend. Je kan dus nog niet inschrijven.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.