Aanmelden




Laden…

Even geduld...

MDI-2 Studiedag Samen wijzen – Onder wijzen: Samen met moslims katholieke dialoogschool vormen

Doelstellingen:

Diversiteit in de klas roept op tot samenwerking, niet tot tegenwerking: dialoog is verrijkend in plaats van bedreigend. In de school van vandaag worden we opgeroepen elkaar en onszelf te ontdekken, via de verschillen onder elkaar, maar ook via de gelijkenissen. Zeker in een katholieke school, waar dialoog een bron van kennis, ervaringen en ontmoeting wil zijn. Openstaan voor elkaar begint in de eigen leefwereld: de straat en de stad, de vereniging en de school. Positief met elkaar omgaan is daarbij niet vrijblijvend: het vraagt van ieder een inspanning, een engagement. Ook vanuit interreligieus oogpunt. Hoe zit dat inderdaad met moslims, christenen en ongebonden zinzoekers in de katholieke scholen, die zich vandaag willen positioneren onder de noemer van ‘katholieke dialoogschool’? Wat is de bijdrage van elkeen in dergelijke school? Welke kansen, bedreigingen, inspanningen, verwachtingen leven er? En hoe kunnen we elkaar bijstaan als bestuurder, directie of leerkracht om onze leerlingen bij te staan in hun zelfontplooiing? Want het draait om hen: de leerling, die meer is dan een leerling!

Doelgroep:

Directeurs en leerkrachten, pedagogische begeleiders, inspecteurs-begeleiders levensbeschouwelijke vakken; docenten en studenten lerarenopleiding; …

Aanbieder: DPB-OND Mechelen-Brussel
Inhoud:

Zie doelstellingen

Workshops:
Aanbod workshops sessie 1 deel 1
dinsdag 15 september 2015 van 10:45 tot 12:00
1.1 Het kruispuntdenken toegepast op de klas. Wie vraagt/krijgt de meeste aandacht van de leerkracht?
Spreker: Els Consuegra – econsuegra@vub.ac.be (Vakgroep Educatiewetenschappen, Vrije Universiteit Brussel)

Superdiversiteit is een realiteit in de klas. Het is vandaag één van de grootste uitdagingen om kinderen met verschillende identiteiten en achtergronden gelijke onderwijskansen te bieden. Deze lezing licht toe hoe uitdagend het is om dit ideaal te realiseren omdat onderwijsprofessionals – net zoals iedereen – zich onbedoeld laten leiden door stereotypen die diep gebeiteld zitten in het menselijke denken en doen. Een presentatie van onderzoeksbevindingen toont bijvoorbeeld aan dat ondanks krachtige pogingen van leerkrachten gelijke onderwijskansen te bieden, interacties tussen leerlingen en leerkrachten in de klas heel verschillend verlopen naargelang gender (jongens, meisjes) en etniciteit (kinderen zonder, kinderen met migratiegeschiedenis) én de kruising van beide identity markers (jongens zonder, jongens met migratiegeschiedenis, meisjes zonder, meisjes met migratiegeschiedenis). Bedoeling is tevens om stil te staan bij een aantal praktische aanbevelingen om deze onbedoelde interactiepatronen te tackelen.

1.2. Meertalig in de Nederlandstalige klas. Over hoe leerkrachten meer kunnen halen uit de meertaligheid van hun leerlingen
Spreker: Walter Andino – walterandino@yahoo.es Anouk Van Der Wildt – avdw88@gmail.com (Vakgroep Sociologie, Universiteit Gent)

Steeds meer van de leerlingen op onze schoolbanken brengen hun meertalige achtergrond mee naar school. Uiteraard is het onmogelijk als leerkracht al deze talen te kennen en dus te gebruiken in de klas. Toch zijn er manieren om die meertaligheid aan te wenden als een troef in het leerproces. In deze workshop gaan we samen op zoek naar hoe je dit als leerkracht kan aanpakken, waarbij we ook de tijd nemen om stil te staan bij de twijfels waar je eventueel mee worstelt. De workshop bestaat uit twee delen: een eerste gedeelte waar de nadruk ligt op de inleving van leerkrachten in de leerwereld van een meertalige leerling en een tweede gedeelte waarbij we op deze ervaring reflecteren en samen tot een aantal inspiratievolle tips komen voor de klaspraktijk.

Deze workshop richt zich tot leerkrachten (zowel schoolteams als leerkrachten uit verschillende scholen).

1.3 Kledingvoorschriften in het onderwijs: stellingendebat rond o.a. de hoofddoek.
Spreker: Amina Bouzakoura Souad El Ouali – baraka1977@hotmail.com

In het onderwijs zijn kledingvoorschriften niet ongewoon. Lange tijd werden deze heel strikt bepaald en geüniformeerd in de vorm van … een uniform. Heel wat scholen zijn hier van af gestapt en scheppen ruimte voor meer individualiteit en keuzevrijheid. Althans, binnen bepaalde grenzen. De hoofddoek (en in sommige scholen ook lange jurken/rokken) valt buiten die grenzen. Is de hoofddoek een vorm van onderdrukking of juist één van bevrijding? Belemmeren of verhogen we het welbevinden van de hoofddoek-dragende meisjes met het invoeren van een hoofddoekenverbod?  Tijdens deze workshop staan we stil bij deze vragen en reflecteren we over onze houding tegenover hoofddoek-dragende  meisjes. De workshop bestaat uit twee delen: in het eerste deel worden de deelnemers in twee groepen verdeeld. Eén groep verdedigt de stellingen en de andere groep verwerpt ze. In het tweede deel van de workshop delen we onze ervaringen en bevindingen rond het hoofddoekenverbod  met elkaar. Tot slot trachten we samen een aantal inspiratievolle tips te formuleren.

1.4 Privilege walk in het onderwijs. Over verschillende discriminatiegronden en hulpbronnen.
Spreker: Ellen Huyge – ellen.huyge@ugent.be (Vakgroep Sociologie, Universiteit Gent)

De privilege walk is een spel waarbij deelnemers bij aanvang gelijk starten en vervolgens stappen vooruit of achteruit dienen te zetten naargelang hun positie in de samenleving (op basis van onder meer gender, socio-economische status, beperkingen, anderstaligheid en etniciteit). De bedoeling van deze activiteit is te leren hoe je (een gebrek aan) macht en privileges kan herkennen en hoe deze onderwijsloopbanen van leerlingen beïnvloeden, ook al zijn we ons daar – als onderwijsprofessionals – niet altijd van bewust. De bedoeling is niet om de leerlingen die meer privileges en hulpbronnen hebben te beschuldigen, maar om de obstakels en anderzijds de hulpbronnen in het onderwijsproces duidelijk te identificeren. Met deze workshop beogen we de diversiteitsbewuste blik van de deelnemers te verfijnen.

1.5 Handvatten voor antwoorden op vragen van culturele en/of religieuze diversiteit
Spreker: Chris Wyns chris.wyns@vsko.be (Stafmedewerker VSKO)

Scholen krijgen vaak - en meer en meer - vragen over multiculturele en religieuze kwesties. Het is niet altijd eenvoudig voor besturen, directies en leraren om daar eenduidig op te antwoorden en tegelijkertijd alle partijen volledig te betrekken.

Het VSKO ontwikkelde een handvat dat scholen kunnen gebruiken om naar aanleiding van vragen in dialoog te gaan met leerlingen en ouders. Die dialoog begint bij actief luisteren: wat is de vraag precies en hoe past het antwoord binnen onze katholieke dialoogschool? Het is daarbij steeds de bedoeling om tot een antwoord te komen dat door alle partijen wordt gedragen en waarbij we vermijden de vraag te laten escaleren tot een conflict.

In deze workshop gaan wij aan de slag met concrete vragen aangereikt door de deelnemers.

1.6 Ik neem in de voormiddag niet deel aan een workshop
Spreker: /

U volgt enkel een workshop in de namiddag.

Aanbod workshops sessie 2 deel 2
dinsdag 15 september 2015 van 13:30 tot 14:45
2.1 Het kruispuntdenken toegepast op de klas. Wie vraagt/krijgt de meeste aandacht van de leerkracht?
Spreker: Els Consuegra – econsuegra@vub.ac.be (Vakgroep Educatiewetenschappen, Vrije Universiteit Brussel)

Zie 1.1

2.2 Meertalig in de Nederlandstalige klas. Over hoe leerkrachten meer kunnen halen uit de meertaligheid van hun leerlingen
Spreker: Walter Andino – walterandino@yahoo.es Anouk Van Der Wildt – avdw88@gmail.com (Vakgroep Sociologie, Universiteit Gent)

Zie 1.2

2.3 Kledingvoorschriften in het onderwijs: stellingendebat rond o.a. de hoofddoek.
Spreker: Amina Bouzakoura Souad El Ouali – baraka1977@hotmail.com

Zie 1.3

2.4 Privilege walk in het onderwijs. Over verschillende discriminatiegronden en hulpbronnen.
Spreker: Ellen Huyge – ellen.huyge@ugent.be (Vakgroep Sociologie, Universiteit Gent)

Zie 1.4

2.5 Handvatten voor antwoorden op vragen van culturele en/of religieuze diversiteit
Spreker: Chris Wyns chris.wyns@vsko.be (Stafmedewerker VSKO)

Zie 1.5

2.6 Ik neem in de namiddag niet deel aan een workshop.
Spreker: /

U volgt enkel een workshop in de voormiddag.

Strategie en methode:

Inleiding – 2 ronden werkwinkels - Panelgesprek

Bijkomende info:

Lesgevers:

Fons Uytterhoeven, Rachida Aghallaj, Els Consuegra, Anouk Van Der Wildt, Souad El Ouali, Amina Bouzakoura, Walter Andino, Ellen Huyge, Chris Wyns

Voor bijkomende info: jurgen.mettepenningen@vikom.be

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met zaterdag 12 september 2015 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 15,00 Euro
Lesgever: meerdere lesgevers .
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
secretariaat: +32 15 29 84 01 - nascholing.mb@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Thomas More Mechelen-Antwerpen (Inschrijven afgesloten)
Zandpoortvest 60
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • dinsdag 15 september 2015 van 09:30 tot 15:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.