Aanmelden




Laden…

Even geduld...

MKO-1 Dag van het kleuteronderwijs

Doelstellingen:

Professionaliseren van kleuteronderwijzers.

Doelgroep:

Leerkrachten kleuteronderwijs.

Aanbieder: DPB-OND Mechelen-Brussel
Inhoud:

09.00 - 09.20u ontvangst met koffie
09.30 - 10.20u openingsreferaat door Helena Taelman
10.30 - 12.20u werkwinkel 1
12.30 - 13.15u broodjesmaaltijd
13.20 - 15.10u werkwinkel 2
15.10 - 15.30u drankje en aandenken

 

Workshops:
Aanbod workshops sessie 1 deel 1
vrijdag 11 maart 2016 van 10:30 tot 12:30
WW1:'Zoekboeken voor peuters en kleuters. Taalpret gegarandeerd!'
Spreker: Daniëlle Daniëls, navormer leesbevordering en taalvaardigheid.
Jong en oud is dol op dit genre. Volwassene en kind kunnen samen uren kijkplezier beleven en hun eigen verhaal verzinnen bij de platen. Wist je dat in recente prentenboeken vaak zoekelementen zitten? Anderstalige kleuters kan je prikkelen door een goede selectie zoekboeken.Vanwege het grote succes worden er steeds nieuwe zoekboeken bedacht – ook voor heel jonge kinderen.

Zin om het rijke aanbod van zoekboeken te leren kennen én de meerwaarde te ervaren? Schrijf je dan in!
WW2: 'Dansen, genieten en ontspannen'
Spreker: Bols Chantal, oprichter 'Wannadance'
Vanuit haar kennis en ervaring als klasleerkracht, (kinder)yoga-en dansdocente, eutoniepedagoog en gecertificeerd in Sherborne, werkte de docente een praktijkgerichte vorming uit. Een variatie van dans, spel en yoga/sherborne, aangepast aan de doelgroep kleuters. Elk moment kan gebruikt worden als tussendoortje in de klaspraktijk, vaak vertrekkende vanuit de zithoek. Met als doel om via korte speelse momenten de aandacht van de kinderen te wekken of om hen tot rust te brengen. 
Trek gemakkelijk zittende kledij en schoenen aan a.u.b. We gaan actief aan de slag!
WW3: 'Meertaligheid is een troef! Thuistaal in een krachtige leeromgeving.'
Spreker: Isci Ayse, pedagogisch begeleider stad Gent
Steeds meer kinderen komen met een rijke ‘taalbagage’ binnen op school. Door de thuistalen van de kinderen op je school een plaats te geven werk je aan een positieve taalattitude ten aanzien van het Nederlands en alle andere talen die op school vertegenwoordigd zijn. Dit heeft immers een positieve invloed op het welbevinden van alle kinderen.  Kinderen die spelen en leren, bouwen verder op wat ze al kunnen en weten. Ze maken gebruik van kleine trapjes of steigers om de nieuwe kennis verder op te bouwen. Ook de thuistaal is zo een steiger om kinderen te ondersteunen in hun ontwikkelingsproces!
Het is voor jou als leerkracht een uitdaging om hier bewust op in te zetten en de thuistaal in een krachtige leef- en leeromgeving te integreren. Tijdens de sessie focussen we op de taalontwikkeling van meertalige kinderen, de wetenschappelijke achtergrond, de thuistaal binnen de krachtige leef- en leeromgeving, aangevuld met praktijkvoorbeelden. Je krijgt ook de kans om kennis te maken met concrete materialen.
WW4: ' Creatief aan de slag met peuter- en kleuterliedjes'
Spreker: Kris Flameng, auteur van 'Het kleinste maatje' en 'Een maatje meer'

Zowel 'Het kleinste maatje' als 'Een maatje meer' zijn zeer gebruiksvriendelijke boeken boordevol muzische activiteiten. De meeste leerkrachten, begeleiders en ouders zijn tevreden met het toegepaste concept, kunnen er dadelijk mee aan de slag en gebruiken de boeken bijna dagelijks. Toch zijn er nog heel wat mogelijkheden om een stapje verder te gaan. In deze nascholing krijg je middelen en technieken aangereikt om zelf met eigen versjes, teksten en zelfs eigen liedjes muzisch te leren werken. Voor het volgen van deze workshop is geen muzikale voorkennis vereist.

WW5: 'Stimuland, de ruimte als derde leraar.'
Spreker: Coorevits Sarah, Kirsten Marit, Nansi Van Geetsom en Piet Tutenel, lectoren Thomas More
Tijdens deze werkwinkel gaan we op stap in Stimuland en verkennen we het idee ‘de ruimte als derde pedagoog’. We geven een literatuuroverzicht dat ons brengt bij een pedagogie van plaats en ruimte. We staan stil bij de resultaten van een leerkrachtenbevraging rond hun ideale klasomgeving en werpen een blik op hoe onze studenten lerarenopleiding en interieur & design, Studio Interieur & Service Design, nadenken over (klas-)ruimte. Op deze manieren willen we inspireren, van gedachten wisselen en vooral met een andere blik naar de ruimte kijken.
WW6: 'Schrijfdans voor peuters en kleuters'.
Spreker: Moens Mieke, zoco kleuterschool
Werkwinkel Peuter en kleuter Schrijfdans.
 
“Als je het me vertelt, zal ik het vergeten.
Als je het me laat zien, zal ik het onthouden.
Als je het laat ervaren zal ik het me eigen maken.”
Confucius


Bij schrijfdans wordt de schrijfdansbeweging eerst “gevoeld” met het eigen lijf: de kinderen bewegen in de ruimte. Daarna komt diezelfde beweging terug op het papier of op het bord. De basisbewegingen worden geoefend op muziek, waarbij herhaling het toverwoord is.
De basisbewegingen gaan van groot naar klein, van het werken met twee handen (peuters/kleuters) naar het werken met één hand. Muziek is de motor. Bij de jongste kinderen zijn dat liedjes en rijmpjes, bij de oudere kinderen is het muziek, speciaal gecomponeerd voor Schrijfdans, die de bewegingen op het papier aan het rollen brengt.
De materialen maken schrijfdans tot een compleet feestje. We werken met sensomotorisch materiaal zoals scheerschuim, verf, klei, tafelborden met krijtjes en sponsjes, zand, wasco en pastelkrijt. Bij peuters is schrijfdansen nog geen schrijven; we noemen het “schrijbelen”.
Bij kleuters en oudere kinderen wordt schrijfdansen uitgebreider: “schrijftekenen”... muziektekeningen maken, beeldletters en klankwoorden schrijven. Alles aangepast aan de leeftijd.
Door het ontspannen en creatief bezig zijn, heeft schrijfdansen ook een therapeutische werking: kinderen worden er blij van en komen goed in hun vel te zitten. Introverte, verlegen, faalangstige kinderen gaan zich vrijer voelen en krijgen meer zelfvertrouwen.

WW7: 'Vertrek eens zonder thema...'
Spreker: Els Menu, hoofdredacteur 'Kleuters en ik'.
Vertrek eens zonder thema' is een hot topic. Meer en meer kleuterleerkrachten laten af en toe hun thema’s en volgepropte weekschema’s los om eens ‘echt’ tijd te maken voor hun kleuters. In een ‘sprokkelweek’, in ‘een hoekenweek’, in een ‘weekje tijd maken’,… Wil jij ook ontdekken hoe je meer rust creëert? Meer tijd krijgt om mee te spelen, te observeren, te genieten en interesses van kleuters ontdekt… Mis dan zeker deze sessie niet! Ga voor jezelf op zoek naar jouw evenwicht tussen werken vanuit een thema en werken zonder thema. En groei meer naar je kleuters toe!
WW8: 'De Muziekkoffer: werken met muziekinstrumenten in de kleuterschool.'(vervolg op de prikkel van vorig jaar)
Spreker: Hilde Van Beveren, muziekdocente
In de klas staat een koffer. Een koffer vol muziek. We maken hem open en vinden een schat aan muziekinstrumenten. Wat kunnen we daarmee doen? We gaan uitproberen, experimenteren, musiceren. Stemmen klinken, iedereen kan zingen! Muziek is niet moeilijk, het is leuk. En na afloop is je eigen "koffer" weer een beetje meer gevuld.
WW9: 'Autisme in de kleuterklas'.
Spreker: Joke Boeckx, competentiebegeleider regio Mechelen-Brussel
Kleuters leggen in de kleuterklassen een basis voor hun verder schoolloopbaan. Tijdens deze uiteenzetting worden enkele inzichten rond het autistisch denken aangereikt, specifiek naar kleuters  met een autismespectrumstoornis toe. Aan de hand van wat concrete voorbeelden wordt nagegaan hoe deze kleuters kunnen worden ondersteund op verscheidene ontwikkelingsdomeinen.
WW10: 'Kom je (mee)spelen?'
Spreker: Soraya Fret, pedagogisch begeleider Dienst Curriculum en Vorming
Spelen is voor jonge kinderen fundamenteel. Het is hun manier om de wereld te ontdekken en steeds beter te begrijpen. Een rijk spel biedt heel wat ontwikkelingskansen: kleuters exploreren, gebruiken taal, leren probleemoplossend denken, oefenen motorische vaardigheden, werken en leven samen met anderen...
Maar het spel van kleuters is ook voor leerkrachten fundamenteel. Welke observatiekansen biedt het spel van de kleuters en wat doen we met die informatie? En wat is de kracht van meespelen voor de ontwikkeling van jonge kinderen?
Kom je (mee)spelen?
Aanbod workshops sessie 2 deel 2
vrijdag 11 maart 2016 van 13:15 tot 15:30
WW1:'Zoekboeken voor peuters en kleuters. Taalpret gegarandeerd!'
Spreker: Daniëlle Daniëls, navormer leesbevordering en taalvaardigheid.

idem voormiddag

WW2: 'Dansen, genieten en ontspannen'
Spreker: Bols Chantal, oprichter 'Wannadance'

zie voormiddag

WW3: 'Meertaligheid is een troef! Thuistaal in een krachtige leeromgeving.'
Spreker: Isci Ayse, pedagogisch begeleider stad Gent

zie voormiddag

WW4: ' Creatief aan de slag met peuter- en kleuterliedjes'
Spreker: Kris Flameng, auteur van 'Het kleinste maatje' en 'Een maatje meer'

zie voormiddag

WW5: 'Een warme instap in de kleuterschool, ook voor maatschappelijk kwetsbare gezinnen'.
Spreker: An Simons, Stéphanie Vandenbossche & Anke Anthoni, lectoren Thomas More
Voor vele jonge kinderen is de stap naar de kleuterklas een heel bijzonder moment in hun leven. Voor sommigen een feest,  voor anderen een periode vol tegenstrijdige emoties. Het is dan ook niet verwonderlijk dat viceminister-president Hilde Crevits in haar Beleidsbrief Onderwijs 2015-2016, onderstreept dat blijvend ingezet moet worden op een maximale participatie aan het onderwijs en dat een warme overgang van de thuis- of kinderopvang naar het kleuteronderwijs  daarin een centrale rol speelt.
Deze topic staat centraal in een samenwerkingstraject tussen Thomas More en Samenlevingsopbouw.
Tijdens deze workshop bespreken we wederzijdse drempels tussen leerkrachten en maatschappelijk kwetsbare gezinnen en zoeken we naar manieren om deze drempels te verlagen. Een interactieve workshop voor leerkrachten die belang hechten aan een goede ouderbetrokkenheid!
WW6: 'Schrijfdans voor peuters en kleuters'.
Spreker: Moens Mieke, zoco kleuterschool

zie info voormiddag

WW7: 'Vertrek eens zonder thema...'
Spreker: Els Menu, hoofdredacteur 'Kleuters en ik'.

zie voormiddag

WW8: 'De Muziekkoffer: werken met muziekinstrumenten in de kleuterschool.'(vervolg op de prikkel van vorig jaar)
Spreker: Hilde Van Beveren, muziekdocente

zie voormiddag

WW9: 'Autisme in de kleuterklas'.
Spreker: Joke Boeckx, competentiebegeleider regio Mechelen-Brussel

zie voormiddag

WW10: 'Kom je (mee)spelen?'
Spreker: Soraya Fret, pedagogisch begeleider Dienst Curriculum en Vorming

zie voormiddag

Bijkomende info:

Koffie, water en een broodjesmaaltijd met soep zijn inbegrepen in de prijs.

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met donderdag 10 maart 2016 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 60,00 Euro
Lesgever: meerdere lesgevers .
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
secretariaat: +32 15 29 84 01 - nascholing.mb@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
DPB Mechelen-Brussel (Inschrijven afgesloten)
Varkensstraat 6
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • vrijdag 11 maart 2016 van 09:00 tot 15:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.