Aanmelden




Laden…

Even geduld...

ALo-1 2015-12-08: Nascholing lichamelijke opvoeding: SPELinZICHT: Doelspelen - Optimaliseren van leerkansen en belevingservaringen binnen doelspelen

Doelstellingen:

Bij de invulling van deze workshop staat een spel- en spelergecentreerde benaderingswijze van spel-/teamsporten centraal. Een benaderingswijze die zich met name richt op het beter en enthousiaster leren spelen deelnemen aan spelsportactiviteiten door:

  • spelers te plaatsen in betekenisvolle spelsportsituaties
  • het ontwikkelen van spelinzicht, het tactisch leren (game knowledge, game understanding, decision making) bij spelers centraal te zetten en dit bij aanvang van het leerproces boven het aanleren van specifieke technieken te plaatsen
  • de inbreng van, en de samenwerking tussen spelers te stimuleren, te respecteren en te waarderen (zinvol deelnemen)
  • spelsportactiviteiten zodanig aan te passen dat de kenmerkende speluitdagingen behouden blijven, maar de betrokkenheid en succeservaringen van iedere speler geoptimaliseerd worden.
Doelgroep:

Leraren Lichamelijke opvoeding Secundair Onderwijs en Buitengewoon
Secundair Onderwijs: 2de en 3de graad.

Aanbieder: Regio Antwerpen - Begeleiding
Inhoud:

De deelnemers aan deze workshop worden al spelende meegenomen in de wereld van de spelideeën, speluitdagingen, beslismomenten en speloplossingen. Wij hebben als doel om voor iedere leerling leerkansen en succesvolle belevingservaringen te garanderen, door praktisch bruikbare antwoorden te formuleren op o.a. de volgende wezenlijke vragen:

Wat is de essentie van doelspelen?

Zijn er veel overeenkomsten tussen de kernuitdagingen van de verschillende doelspelen?

Hoe kan ik de transfer mogelijkheden van het verbeterde spelinzicht naar een andere context optimaliseren?

Hoe zorg ik ervoor dat elke leerling op het juiste niveau met het ‘’dominante probleem’’ veelvuldige en veelzijdige leerkansen krijgt?

Welke mogelijkheden heeft de docent om het leerdoel betekenisvol aan te bieden en hoe zorgen we voor een klimaat waar met en van elkaar leren in een prettige leeromgeving centraal staat?

Strategie en methode:

Er wordt veelal gewerkt met spelvormen waarbij tactische speluitdagingen centraal staan. Door de spelvormen aan te passen en te vereenvoudigen, en daarmee de eisen aan de technische bekwaamheid van de leerling te verminderen, wordt de leerling in staat gesteld succeservaringen op te doen en tactisch en strategisch spelinzicht te ontwikkelen. Vooral de minder (technisch) vaardige leerling wordt hiermee een kans geboden op het opdoen van succesvolle bewegings- en belevingservaringen.

Wij willen onze ideeën graag met u delen en indien mogelijk feedback / verbetervoorstellen ontvangen.

Bijkomende info:

Lesgevers: Frank de Kok en Bart Neutkens - docenten Spelonderwijs Fontys Sporthogeschool Eindhoven (Bachelor of Education)

Syllabus is niet inbegrepen in de kostprijs.

De modaliteiten voor deelname aan dit initiatief kunt u nalezen op www.nascholing.be onder de rubriek ‘info’ of rechtstreeks via deze link.

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:

Actieve deelname.


Voor dit initiatief kan je tot en met dinsdag 1 december 2015 inschrijven en tot en met donderdag 3 december 2015 uitschrijven.
Bijdrage: 35,00 Euro
Lesgever: Neutkens Bart
de Kok Frank
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
03 543 97 05 - begeleiding@dsko.be
Plaats en Data:
Sint-Eduardusinstituut (Inschrijven afgesloten)
Broeder Frederikstraat 3
2170 Merksem (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • dinsdag 8 december 2015 van 13:30 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.