Aanmelden




Laden…

Even geduld...

9/16/11-2.1A Leiden van een lerende organisatie

Doelstellingen:

Ons hoofddoel is een schoolleider vormen die met meer inzicht in zijn werk én in zichzelf, competenties heeft ontwikkeld om in een steeds veranderende schoolcontext leiding te geven,  het beleidsvoerend vermogen van de school te vergroten en die zichzelf blijvend lerend opstelt in een voortdurende wisselwerking tussen actie en reflectie.

Doelgroep:

De beginnende schoolleider in een katholieke basisschool voor het gewoon en buitengewoon basisonderwijs.

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen - Dienst Identiteit en kwaliteit i.s.m. Eventorganisatie - Dienst Ondersteuning
Inhoud:

‘Leren’ in brede zin (ontwikkelen), is wat hopelijk centraal staat op school en in de eerste plaats gericht op het leerproces van de leerlingen. In functie daarvan zijn schoolleiders bezig met het begeleiden van leerprocessen bij het team. Dit speelt zich af op drie niveaus: individueel, (werk-)groepen en de totale organisatie. Hoe kom je tot systematiek en continuïteit? De PDCA-cirkel (Plannen, Doen, Controleren en Aanpassen) is een handig hulpmiddel.

Tijdens de sessies worden concrete aanzetten gegeven om deze PDCA-cirkel te hanteren. We focussen op het belang van hanteerbare en realistische verbeteracties (van een 100 % idee naar 15 % actie). Een realistisch schoolwerkplan helpt om overzicht te behouden. ‘Schoolzelfevaluatie’ geven we een plaats in deze ‘lerende organisatie’, ondersteund door haalbare methodieken die we ook kritisch onder de loep nemen. Welke communicatie ondersteunt ontwikkeling? Hoe kan ik mijn team sturen zodat het vaardiger wordt om zichzelf te sturen? De IMWR-cyclus (Inspireren, Mobiliseren, Waarderen en Reflecteren) bekijken we als hulpmiddel voor een dynamische school.

Strategie en methode:

In alle ProfS-opleidingssessies gaan we interactief te werk en vragen van jou een actieve deelname. Je wordt gestimuleerd het aanbod persoonlijk te verwerken. Via tussentijdse, voor jou zinvolle opdrachten, kan je de aangeboden materie op een eigen wijze en in de eigen praktijksituatie integreren. De informatie wordt zoveel mogelijk afgestemd op je specifieke werksituatie. De methodieken die gehanteerd worden zijn bruikbaar naar je team toe.

In de reflectiegroepen staat jouw praktijk centraal en vooral de reflectie hierop. Reflectie op eigen handelen leidt tot fundamenteel en levenslang leren en biedt de meeste garanties dat de verworven kennis en vaardigheden vertaald worden in je eigen praktijk.

Iedere cursist krijgt een paswoord op de elektronische leeromgeving. Discussieforums en bevragingen kunnen op deze leeromgeving worden georganiseerd.

Een netwerk van beginnende schoolleiders is een belangrijk onderdeel van de krachtige leeromgeving die we met deze opleiding willen opzetten.

Bijkomende info:

Deze module behoort tot de ProfS-opleiding, je kan je hiervoor niet afzonderlijk inschrijven.

Sessies: 4 sessie(s)
Lesgever: Bastiaensen Luc
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Diocesaan Secretariaat Katholiek Onderwijs (Inschrijven afgesloten)
Noorderlaan 108
2030 Antwerpen (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • dinsdag 21 februari 2017
      Diocesaan Secretariaat Katholiek Onderwijs Noorderlaan 108 2030 Antwerpen (kaart)
      van 09:00 tot 12:00
    • donderdag 9 maart 2017
      De Hoge Rielen Molenstraat 62 2460 Kasterlee (kaart)
      van 09:00 tot 16:00
    • donderdag 20 april 2017
      De Hoge Rielen Molenstraat 62 2460 Kasterlee (kaart)
      van 09:00 tot 12:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.