Aanmelden




Laden…

Even geduld...

9/16/11-2.9A Handvatten voor de begeleiding van de kleuterschool

Doelstellingen:

Ons hoofddoel is een schoolleider vormen die met meer inzicht in zijn werk én in zichzelf, competenties heeft ontwikkeld om in een steeds veranderende schoolcontext leiding te geven,  het beleidsvoerend vermogen van de school te vergroten en die zichzelf blijvend lerend opstelt in een voortdurende wisselwerking tussen actie en reflectie.

Doelgroep:

De beginnende schoolleider in een katholieke basisschool voor het gewoon en buitengewoon basisonderwijs.

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen - Dienst Identiteit en Kwaliteit i.s.m. Eventorganisatie - Dienst Ondersteuning
Inhoud:

Goed kleuteronderwijs zorgt ervoor dat kleuters in een warm pedagogisch klimaat uitgedaagd worden op de grens van hun mogelijkheden. Leerkrachten creëren daartoe doelbewust, betekenisvolle en samenhangende situaties waarin elke kleuter zoveel mogelijk kansen krijgt om spelenderwijs, zelfwerkzaam en betrokken, ervaringen op te doen.

Als directeur van de school dien je de kwaliteit van het kleuteronderwijs voortdurend te bewaken. Dit betekent concreet dat je drie belangrijke facetten van het kleuterschoolleven in de gaten houdt: een voldoende rijk milieu, activiteitenaanbod en begeleiding.

Strategie en methode:

In alle ProfS-opleidingssessies gaan we interactief te werk en vragen van jou een actieve deelname. Je wordt gestimuleerd het aanbod persoonlijk te verwerken. Via tussentijdse, voor jou zinvolle opdrachten, kan je de aangeboden materie op een eigen wijze en in de eigen praktijksituatie integreren. De informatie wordt zoveel mogelijk afgestemd op je specifieke werksituatie. De methodieken die gehanteerd worden zijn bruikbaar naar je team toe.

In de reflectiegroepen staat jouw praktijk centraal en vooral de reflectie hierop. Reflectie op eigen handelen leidt tot fundamenteel en levenslang leren en biedt de meeste garanties dat de verworven kennis en vaardigheden vertaald worden in je eigen praktijk.

Iedere cursist krijgt een paswoord op de elektronische leeromgeving. Discussieforums en bevragingen kunnen op deze leeromgeving worden georganiseerd.

Een netwerk van beginnende schoolleiders is een belangrijk onderdeel van de krachtige leeromgeving die we met deze opleiding willen opzetten.

Bijkomende info:

Deze module behoort tot de ProfS-opleiding, je kan je hiervoor niet afzonderlijk inschrijven.

Sessies: 2 sessie(s)
Lesgever: Fret Soraya
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Diocesaan Secretariaat Katholiek Onderwijs (Inschrijven afgesloten)
Noorderlaan 108
2030 Antwerpen (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • donderdag 6 oktober 2016 van 09:00 tot 12:00
    • woensdag 26 oktober 2016 van 09:00 tot 12:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.