Aanmelden




Laden…

Even geduld...

9/16/11-2.2G Communicatie in een lerende organisatie

Doelstellingen:

Ons hoofddoel is een schoolleider vormen die met meer inzicht in zijn werk én in zichzelf, competenties heeft ontwikkeld om in een steeds veranderende schoolcontext leiding te geven,  het beleidsvoerend vermogen van de school te vergroten en die zichzelf blijvend lerend opstelt in een voortdurende wisselwerking tussen actie en reflectie.

Doelgroep:

De beginnende schoolleider in een katholieke basisschool voor het gewoon en buitengewoon basisonderwijs.

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen - Dienst Identiteit en kwaliteit i.s.m. Eventorganisatie - Dienst Ondersteuning
Inhoud:

In een tweede jaar als directie wordt de kracht van jezelf als motivator duidelijk. Hoe stimuleer je je personeel in het oppakken van verantwoordelijkheden? We bekijken deze communicatie vanuit je rol als coach. Een stappenplan wordt toegelicht, vaardigheden worden actief ingeoefend. Thema’s die aan bod komen, zijn:

  • Hoe communiceren we zodat zij het oppakken en niet ik?
  • Hoe houden we overzicht en kunnen we opvolgen?
  • Welke weg kan ik in dit soort gesprekken volgen?
  • Hoe start ik als ik met mijn personeel een andere richting wil uitgaan?
  • Hoe coach ik op resultaten, ook voor werkgroepen en deelteams?
  • Welke interventies kan ik toepassen bij weerstanden in veranderingsprocessen?
  • Welke communicatiekanalen bestaan er en hoe breng ik ze in kaart voor mijn school?
Strategie en methode:

In alle ProfS-opleidingssessies gaan we interactief te werk en vragen van jou een actieve deelname. Je wordt gestimuleerd het aanbod persoonlijk te verwerken. Via tussentijdse, voor jou zinvolle opdrachten, kan je de aangeboden materie op een eigen wijze en in de eigen praktijksituatie integreren. De informatie wordt zoveel mogelijk afgestemd op je specifieke werksituatie. De methodieken die gehanteerd worden zijn bruikbaar naar je team toe.

In de reflectiegroepen staat jouw praktijk centraal en vooral de reflectie hierop. Reflectie op eigen handelen leidt tot fundamenteel en levenslang leren en biedt de meeste garanties dat de verworven kennis en vaardigheden vertaald worden in je eigen praktijk.

Iedere cursist krijgt een paswoord op de elektronische leeromgeving. Discussieforums en bevragingen kunnen op deze leeromgeving worden georganiseerd.

Een netwerk van beginnende schoolleiders is een belangrijk onderdeel van de krachtige leeromgeving die we met deze opleiding willen opzetten.

Bijkomende info:

Deze module behoort tot de ProfS-opleiding, je kan je hiervoor niet afzonderlijk inschrijven.

Sessies: 4 sessie(s)
Lesgever: Verhoeven Karina
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
ViCOG Gent (Inschrijven afgesloten)
Biezekapelstraat 2
9000 Gent (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • donderdag 12 januari 2017 van 09:00 tot 16:00
    • dinsdag 31 januari 2017 van 09:00 tot 16:00
  • Reeks 2: (Voorbij)
    • dinsdag 24 januari 2017 van 09:00 tot 16:00
    • vrijdag 10 februari 2017 van 09:00 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.