Aanmelden




Laden…

Even geduld...

9/16/11-1.9MB De directeur als intern begeleider van de kleuterschool

Doelstellingen:

Ons hoofddoel is een schoolleider vormen die met meer inzicht in zijn werk én in zichzelf, competenties heeft ontwikkeld om in een steeds veranderende schoolcontext leiding te geven,  het beleidsvoerend vermogen van de school te vergroten en die zichzelf blijvend lerend opstelt in een voortdurende wisselwerking tussen actie en reflectie.

Doelgroep:

De beginnende schoolleider in een katholieke basisschool voor het gewoon en buitengewoon basisonderwijs.

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen - Dienst Identiteit en kwaliteit i.s.m. Eventorganisatie - Dienst Ondersteuning
Inhoud:

Als directeur je kleuterschool ondersteunen vraagt heel wat specifieke knowhow. Daarbij is het essentieel om zicht te krijgen op de hoofdrolspeler van het hele gebeuren:“De KLEUTER” Wie is hij? Hoe ontwikkelt hij? Welke zijn zijn ontwikkelingstaken en zijn ontwikkelingsnoden in elke fase. Van daaruit focussen we op de vraag: wat is dan goed kleuteronderwijs?

Het ontwikkelingsplan reikt ons wegwijzers aan om goed kleuteronderwijs te creëren. We verkennen deze vanuit talrijke praktijkvoorbeelden waarbij telkens kijkpunten en tips aangereikt worden. Zo krijg je als directeur zicht op jouw rol, in het samen op weg gaan met je team, in deze boeiende wereld. 

Strategie en methode:

In alle ProfS-opleidingssessies gaan we interactief te werk en vragen van jou een actieve deelname. Je wordt gestimuleerd het aanbod persoonlijk te verwerken. Via tussentijdse, voor jou zinvolle opdrachten, kan je de aangeboden materie op een eigen wijze en in de eigen praktijksituatie integreren. De informatie wordt zoveel mogelijk afgestemd op je specifieke werksituatie. De methodieken die gehanteerd worden zijn bruikbaar naar je team toe.

In de reflectiegroepen staat jouw praktijk centraal en vooral de reflectie hierop. Reflectie op eigen handelen leidt tot fundamenteel en levenslang leren en biedt de meeste garanties dat de verworven kennis en vaardigheden vertaald worden in je eigen praktijk.

Iedere cursist krijgt een paswoord op de elektronische leeromgeving. Discussieforums en bevragingen kunnen op deze leeromgeving worden georganiseerd.

Een netwerk van beginnende schoolleiders is een belangrijk onderdeel van de krachtige leeromgeving die we met deze opleiding willen opzetten.

Bijkomende info:

Deze module behoort tot de ProfS-opleiding, je kan je hiervoor niet afzonderlijk inschrijven. Beginnende directeurs (gewoon of buitengewoon basisonderwijs) kunnen zich voor ProfS inschrijven via mail bij de Coördinator ProfS Mieke Van Vlasselaer (mieke.vanvlasselaer@katholiekonderwijs.vlaanderen). Je ontvangt bij het begin van het schooljaar een bevestigingsmail van je inschrijving.

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:

Indien je het schooljaar (september) start als schoolleider kan je meteen in het eerste jaar instappen. De groepen zijn per regio samengesteld.

Lesgever: Ragoen Mia
Mertens Bart
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Oude Abdij Kortenberg (Inschrijven afgesloten)
Abdijdreef 22
3070 Kortenberg (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • dinsdag 8 november 2016 van 09:00 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.