www.samvzw.be
Binnen de literatuur is weinig terug te vinden over de emotionele ontwikkeling bij mensen met een verstandelijke beperking. Nochtans zou ons dit kunnen helpen om duidelijk te maken waarover we precies praten, en zou het ons een gemeenschappelijke taal kunnen geven. In deze vorming staan we daarom achtereenvolgens stil bij wat emoties, gevoelens en affecten zijn. Dit, samen met de behoeften die eruit voortkomen, motiveren mensen namelijk tot bepaalde gedragingen. En deze gedragingen proberen wij in onze ondersteuning te sturen, te stimuleren of net te minderen. Het ontwikkelingsdynamisch kader helpt hierbij om na te gaan of deze gedragingen aangepast zijn, afwijkend of bijna ziekelijk anders zijn. En daarnaast gaan we ook na of de gedragingen die we zien, overeenstemmen met de cognitieve ontwikkeling.
In de vormingsmodule rond inschaling schetsen we de achtergrond van de schaal, het ontwikkelings-dynamische kader. We gaan na van waar de fasen in de ontwikkeling komen, en tonen de parallellen en verschillen met een ‘normale’ ontwikkeling. We werpen kort een blik op andere schalen die emotionele ontwikkeling in kaart kunnen brengen, en bekijken de voor- en nadelen van de SEO-R² in gebruik. En natuurlijk gaan we ook inschalen door middel van zelfingebrachte casussen. Op die manier kunnen we proefondervindelijk de mogelijkheden van de schaal ervaren, de werkwijzen die gehanteerd kunnen worden, en de richtlijnen die bij het scoren en interpreteren worden gegeven. Na deze vorming moeten de deelnemers in staat zijn om een inschaling op te maken voor iemand met een verstandelijke beperking.