Kwaliteitsvol besturen vraagt om een organisatiestructuur, beslissingslijnen, personeelsinzet die enerzijds een optimale bestuurskracht uitstralen, anderzijds rekening houden met het welzijn van alle actoren van het onderwijsproces en bovendien het realiseren van de lange termijnvisie ondersteunen.
Geen twee onderwijscontexten zijn identiek, waardoor het opzetten van een optimale organisatiestructuur een continu proces is. Hierbij kan je inspiratie opdoen bij andere organisaties, organisatiemodellen bekijken, maar het proces dien je met de eigen organisatie te doorlopen, steeds met de lange termijndoelen voor ogen. De taken, bevoegdheden van elke actor in het proces vloeit voort uit het in de praktijk zetten van een lange termijnvisie.
De Dienst Bestuur & organisatie heeft heel wat ondersteunend materiaal uitgewerkt om deze processen te ondersteunen en de eigen organisatiestructuur te optimaliseren. In de vorming wort ook ingegaan op algemene begrippen in het kader van organisatiestructuren en methodieken om samen met alle actoren de lange termijnvisie van een geoptimaliseerd bestuur te vertalen in een goed werkende organisatiestructuur binnen een continu reflectieproces in het kader van ‘het kan altijd beter’. Hierbij gaat de meeste aandacht naar het primaire onderwijsproces, maar is er ook de nodige aandacht voor de secundaire processen.