Deze training inspireert zich op wetenschappelijke onderbouwde kennis en succesvolle praktijkervaringen inzake de aanpak van (cyber)pestproblemen tussen kinderen en jongeren in het onderwijs. Vandaar de keuze voor een internaat-brede aanpak (naar analogie met de whole school approach) gericht op het duurzaam installeren en/of versterken van een pestpreventie- en actieplan.
Die internaat-brede aanpak richt de blik op vijf op elkaar af te stemmen onderdelen van het internaat beleid, met name:
-
leefklimaat- en relatieversterkende initiatieven
-
het bevorderen en versterken van de weerbaarheid, de veerkracht en (dus ook van) de sociale vaardigheden van internen en opvoeders
-
het themagericht informeren, sensibiliseren en motiveren (tot het opnemen van verantwoordelijkheid) van alle betrokkenen (kinderen, jongeren, opvoeders, ouders)
-
het installeren van werkzame, laagdrempelige meldpunten voor wie problemen ondervindt of wil melden
-
het gepast inzetten van probleemoplossende interventiemethodieken om (cyber)pestproblemen die in beeld zijn gekomen doeltreffend in de kiem te smoren.
Tijdens de vorming komen de beheerders thuis in de problematiek van pesten en cyberpesten. Ze evalueren de huidige manier van werken/aanpakken in hun eigen setting en formuleren doelen voor het vervolledigen, versterken of verbreden van die aanpak. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van instrumenten die sleutelelementen voor een goede aanpak in beeld brengen.
Na de analyse (sterkte-zwakte bepalen) wordt toegewerkt naar het vastleggen van relevante actiepunten. De keuze valt op doelen die de integrale aanpak in hun thuissetting helpen installeren en versterken. Dit betekent dat er ruimte is voor een internaateigen doelbepaling.
Om succesvol te kunnen werken krijgen de beheerders ook ondersteuning i.f.v. het veranderingsproces dat ze zullen aangaan. Om het ‘change management’ meer kans op slagen te geven, wordt ingezoomd om het veranderingsmodel van Kotter, aangevuld met elementen uit de themagecentreerde aanpak van R. Cohn en de methodiek van het Procesmatig Werken van het Project Verbondenheid (Deboutte, Depuydt & Deklerck).