Om het netwerk vakkundig te inventariseren en tegelijk over een helpdesk tool te beschikken.
Inhoud:
Lansweeper is een multifunctionele tool, een Zwitsers zakmes, waarmee bepaalde taken door de ICT-coördinator eenvoudiger te realiseren zijn en een tijdsbesparing betekenen.
Het is een netwerkinventarisatietool dat zowel de hardware als software in een netwerk scant en volledig inventariseert. Het werkt zonder dat er op iedere pc in het netwerk eerst software geïnstalleerd hoeft te worden (agentless). Active Directory wordt geïntegreerd door middel van een automatische import van gebruiker en OU-informatie.
Het scant diverse netwerkitems zoals pc’s, laptops, servers, printers, switchen, VOIP-telefoons, enz. en houdt alle beschikbare info bij in een database. Dankzij een gebruiksvriendelijke interface vind je snel de gedetailleerde informatie over een bepaald item terug incl. de eigenschappen die er verband mee houden. Met de intuïtieve rapport-editor worden de resultaten in de vorm van rapporten weergegeven, maar zijn ook e-mailalerts mogelijk.
Er is ook een helpdesk module waarbij je op een centrale locatie alle tickets kan behandelen. Vermits deze module geïntegreerd is in dezelfde interface kan je meteen ook bijkomende info opzoeken over netwerkitems om het probleem of de vraag zo snel mogelijk op te lossen.
In een eerste deel wordt er een overzicht gegeven van volgende onderdelen:
- Installatie
- Scannen netwerk
- PC- en netwerkinventarisatie
- Software inventarisatie en audit
- Rapportering
- Helpdesk module
- IT asset beheer
- Knowledgebase
- SNMP beheer
- Koppeling Active directory
- Software distributie
In een tweede deel worden er een reeks praktische voorbeelden uitgewerkt zoals die in een schoolomgeving voorkomen. Hierbij enkele voorbeelden:
- Rapportering niveau printer toners
- Rapportering switch poorten
- Rapportering van PC’s inclusief hun leeftijd
- Welke computers/laptops/servers hebben een aflopende garantie?
- Welke computers/laptops/servers werden wanneer aangeschaft?
- Welke computers/servers kregen niet de laatste service packs?
- Locatie zoeken van “vermiste” hardware
- Computers/laptops/servers zoeken met XGB RAM
- Computers/laptops zoeken met beperkte uptime
- Computers/laptops/servers zoeken met beperkte schijfruimte
- Wijzigingen volgen op Windows computers
- Overzichten wie wanneer op welke computer aangemeld was
- Traceren van gebruiker op bepaalde pc
- Alle geïnstalleerde software op computers/laptops/servers
- Alle aanwezige hardware, computerconfiguraties, ip-adressen, statussen van printers
- Enz.
Tenslotte worden in een derde deel enkele nieuwe mogelijkheden toegelicht:
- Scannen van Windows prestaties qua CPU, geheugen, schijf en netwerk.
- Verzamel gedetailleerde informatie over uw cloudomgevingen (AWS & Azure)
- Raadplegen van bijkomende info over Exchange en SQL
- Scan gedetailleerde informatie zoals hardware en toepassingsgegevens van uw mobiele Intune-apparaten.
· Verzamel gedetailleerde Office 365-gebruikersinformatie van uw Office 365-gebruikers en mailboxen
· Informatie ophalen van elk UPNP Plug & Play-apparaat in uw netwerk