De toenemende complexiteit van onze samenleving vereist nieuwe instrumenten voor personeelsbeleid. De voorbije jaren zijn er een aantal nieuwe instrumenten m.b.t. personeelsbeleid ingevoerd, nl. de functionerings- en evaluatiegesprekken. Daarnaast is er ook de federale regelgeving rond psychosociaal welzijn op het werk die de werkgever verantwoordelijk stelt voor het welzijn en het welbevinden van zijn werknemers (o.a. stress, burn-out, conflicten....).
Daar waar mensen samenwerken, samenleven zijn conflicten een natuurlijk gegeven. Zeker in een school, waar samenwerking centraal staat, kan vroeg of laat een misverstand escaleren. Dat er binnen een organisatie een conflict ontstaat is op zich geen probleem. Het wordt pas een probleem wanneer de leidinggevende niet weet hoe om te gaan met meningsverschillen en conflicten.
Bemiddeling en bemiddelende interventies, een (relatief) nieuwe benadering kan ingezet worden in het personeelsbeleid. De ervaring leer dat de kans op succes van het inzetten van al die interventies stijgt wanneer die interventies geïntegreerd wordt in een totaal personeelsbeleid. Leidinggevenden ervaren meer en meer de nood om op een professionele manier om te gaan met verschillen en conflicten zonder dat ze daarbij formeel al bemiddelaar optreden.