Het nieuwe kwaliteitskader (OK) doet een appel op het beleidsvoerend vermogen van scholen. De leidraad bij de leerplannen geeft scholen een aanzet om onderwijs op een identiteitsrijke en kwaliteitsvolle manier onderwijs vorm te geven. Elke leerplan is daarbij ingebed binnen een vormingsconcept dat gebaseerd is op de pedagogische en levensbeschouwelijke keuze van de school. De band met de wegwijzers/ Bijbelse intuïties/ is expliciet aanwezig in leerplannen en vormingsconcept. Scholen zoeken mogelijkheden om de schoolkeuzes te verbinden met de onderwijspraktijk van elke dag. In deze module ondersteunen we scholen daarbij. We verkennen ook de mogelijkheden van de digitale tool om kwaliteitsontwikkeling te ondersteunen.
Een bijzondere aandacht binnen het gemeenschappelijk funderend leerplan gaat naar het ontwikkelen van het ‘leren leren’ van leerlingen. In deze module worden scholen ondersteund in hun opdracht om het leerproces van leerlingen te ondersteunen. Bedoeling is dat de leerlingen worden geholpen om te reflecteren over hun manier van leren met het oog op het bijsturen van het leerproces. ‘Leren leren’ wordt er bekeken als een gezamenlijke verantwoordelijkheid van alle leraren en van heel de school. Het ontwikkelen van de leercompetentie start in de eerste graad maar wordt vanzelfsprekend verdergezet in de tweede en de derde graad.
Voor meer informatie, raadpleeg de website.