Het nieuwe kwaliteitskader (OK) doet een appel op het beleidsvoerend vermogen van scholen. De leidraad bij de leerplannen geeft scholen een aanzet om onderwijs op een identiteitsrijke en kwaliteitsvolle manier onderwijs vorm te geven. Elke leerplan is daarbij ingebed binnen een vormingsconcept dat gebaseerd is op de pedagogische en levensbeschouwelijke keuze van de school. De band met de wegwijzers/ Bijbelse intuïties/ is expliciet aanwezig in leerplannen en vormingsconcept. Scholen zoeken mogelijkheden om de schoolkeuzes te verbinden met de onderwijspraktijk van elke dag. In deze module ondersteunen we scholen daarbij. We verkennen ook de mogelijkheden van de digitale tool om kwaliteitsontwikkeling te ondersteunen.
Het ICT-leerplan is een gemeenschappelijk leerplan. Eigenaarschap van het ICT-leerplan ligt uitdrukkelijk bij het lerarenteam.
Binnen deze module die bestaat uit twee sessies willen je helpen om te komen tot ‘gemeenschappelijke’ realisatie ICT. We werken aan werkvormen, methodieken, participatief leidinggeven. Daarnaast zitten in het leerplan ICT ook inhouden die nieuw zijn bijvoorbeeld het computationeel denken, grafisch programmeren, werken met een programmeertaal. We bieden scholen de mogelijkheid om te kiezen uit diverse invalshoeken.
Computationeel denken unplugged voor B-stroom
In deze nascholing wordt gewerkt met unplugged oefeningen. De verschillende structuren komen aan bod en de concepten van computationeel denken. Bedoeling is dat er voldoende materiaal aangeboden wordt zodat leerkrachten, zonder gebruik te maken van een grafische programmeertaal, de doelstellingen kunnen aanbrengen. Er is een duidelijke opbouw in de uitgewerkte oefeningen zodat de leerlingen op hun eigen tempo de leerstof onder de knie kunnen krijgen. Na de nascholing zouden de cursisten in staat moeten zijn om zelf analoge unplugged oefeningen uit te werken.