Het nieuwe kwaliteitskader (OK) doet een appel op het beleidsvoerend vermogen van scholen. De leidraad bij de leerplannen geeft scholen een aanzet om onderwijs op een identiteitsrijke en kwaliteitsvolle manier onderwijs vorm te geven. Elke leerplan is daarbij ingebed binnen een vormingsconcept dat gebaseerd is op de pedagogische en levensbeschouwelijke keuze van de school. De band met de wegwijzers/ Bijbelse intuïties/ is expliciet aanwezig in leerplannen en vormingsconcept. Scholen zoeken mogelijkheden om de schoolkeuzes te verbinden met de onderwijspraktijk van elke dag. In deze module ondersteunen we scholen daarbij. We verkennen ook de mogelijkheden van de digitale tool om kwaliteitsontwikkeling te ondersteunen.
De leerplannen in de nieuwe eerste graad (algemene vakken en basisopties) hebben de ambitie om elke leerling breed en kwaliteitsvol te vormen. Scholen zoeken naar nieuwe mogelijkheden en methodieken om dit te doen. Een bijzondere zorg gaat daarbij naar de kwetsbare leerlingen die mogelijk niet alle leerplandoelen bereiken. Scholen zoeken naar manieren om ervoor te zorgen dat elke leerling afzonderlijk voldoende kansen krijgt, naar mogelijkheden om te differentiëren, te ondersteunen, te evalueren. Ze zoeken naar innovatieve organisatievormen en processen, die kwaliteitsvolle vorming voor alle leerlingen garanderen.
Scholen kunnen kiezen voor een basismodule van twee sessies of voor een verdiepende schooleigen nascholing. Dan kunnen ze na de basismodule met de eigen school aan de hand van drie bijkomende sessies onderzoeken hoe ze de meest bedreigde leerlingen uit B-stroom binnen de eigen school zo goed mogelijk kunnen vormen en evalueren. We stellen de module ook open voor geïnteresseerde leraren van de A-stroom.
Voor meer informatie, raadpleeg de website.