Het nieuwe kwaliteitskader (OK) doet een appel op het beleidsvoerend vermogen van scholen. De leidraad bij de leerplannen geeft scholen een aanzet om onderwijs op een identiteitsrijke en kwaliteitsvolle manier onderwijs vorm te geven. Elke leerplan is daarbij ingebed binnen een vormingsconcept dat gebaseerd is op de pedagogische en levensbeschouwelijke keuze van de school. De band met de wegwijzers/ Bijbelse intuïties/ is expliciet aanwezig in leerplannen en vormingsconcept. Scholen zoeken mogelijkheden om de schoolkeuzes te verbinden met de onderwijspraktijk van elke dag. In deze module ondersteunen we scholen daarbij. We verkennen ook de mogelijkheden van de digitale tool om kwaliteitsontwikkeling te ondersteunen.
Het ICT-leerplan is een gemeenschappelijk leerplan. Eigenaarschap van het ICT-leerplan ligt uitdrukkelijk bij het lerarenteam.
Binnen deze module die bestaat uit twee sessies willen je helpen om te komen tot ‘gemeenschappelijke’ realisatie ICT. We werken aan werkvormen, methodieken, participatief leidinggeven. Daarnaast zitten in het leerplan ICT ook inhouden die nieuw zijn bijvoorbeeld het computationeel denken, grafisch programmeren, werken met een programmeertaal. We bieden scholen de mogelijkheid om te kiezen uit diverse invalshoeken.
Grafisch programmeren met een programmeertaal
In deze nascholing leren de cursisten programmeren aan de hand van een grafische programmeertaal. De controlestructuren en de concepten van computationeel denken worden in de oefeningen verwerkt. Er is een duidelijke opbouw in de aangebrachte leerstof.