In het gemeenschappelijk funderend leerplan staat de vorming tot persoon van de leerling centraal. Het eigenaarschap van het leerplan ligt uitdrukkelijk bij het lerarenteam en niet bij een leraar/ vakgroep. Voor scholen is dat relatief nieuw. Zij zoeken nieuwe wegen om op een gemeenschappelijke manier de funderende doelen te realiseren.
De deelnemers krijgen de mogelijkheid om te kiezen voor een aspect van het leerplan dat exemplarisch binnen een submodule verder wordt uitgewerkt.
We bieden de mogelijkheid om te kiezen voor de volgende submodules (invalshoeken):
- persoonsvorming (inclusief burgerschapsvorming) – aspect 1, 2 en 3 van het GFLP;
- mediawijsheid – aspect 4 van het GFLP;
- gezondheid en veiligheid – aspect 7 van het GFLP;
- levensbeschouwelijke gevoeligheid en morele verantwoordelijkheid – aspect 9 en 10.
Binnen elke submodule zoomen we onder meer in op
- ‘gemeenschappelijke’ realisatie van funderende doelen: werkvormen, methodieken, participatief leidinggeven;
- doelen van het gemeenschappelijk funderend leerplan op een goede manier evalueren.
Bij inschrijving kan je aangeven welk aspect je wilt uitdiepen.
Voor meer informatie, raadpleeg de website.