Werken aan de persoonsgebonden ontwikkeling stimuleert ons om na te denken over onze aanpak rond gewenst en ongewenst gedrag. Gedragsregulering wordt de uitdaging wanneer een school de visie ondersteunt vanuit een verbindend schoolklimaat weg van het gedrag aan banden leggen.
Het is een bouwsteen van het meerjarige nascholingsaanbod waarbij een pedagogisch traject op schoolniveau omgezet kan worden in het kwaliteitsvol handelen van de leerkracht/begeleider bij het reguleren van gedrag op groep – en individueel niveau.
2017 – 2018 Het eerste jaar hebben we ingezoomd op de bejegening als kwalitatieve interactiestijl om gedrag voor te leven. Het gedrag ‘aanpakken’ gaf ons geen handvatten meer om gedrag te beïnvloeden. Er werd gewerkt op de achterliggende oorzaken waarom het kind bepaald gedrag vertoont en daardoor bewust en / of onbewust communiceert op zijn eigen, unieke manier.
2018 – 2019 Het tweede jaar richtte ons handelen zich op preventief een basisklimaat creëren vanuit het werken op de behoeften van een kind – een kind in de klasgroep – een team. Betekenis geven aan de waardensystemen waarbinnen een kind opgroeit, legde een link naar het leren begrijpen van de achterliggende behoeften van het gedrag. Belonen en straffen werd onder de loep genomen wanneer we vertrekken vanuit de ontmoeting tussen begrenzing en een blijvende verbinding. Door de kennis van de werking van het brein werd het lichaam verkend als affectregulator. Scholen installeerden tijd en ruimte om lichaamsgericht te gaan werken aan frustratie, angsten, spanningen waardoor er impliciet gewerkt werd aan angsten, trauma, verlieservaringen enz.
2019 – 2020 Het derde en nieuwe aanbod wil het werken aan gedragsregulering onderschrijven. Gedrag wordt gedragen door de netwerking rondom het kind te vergroten én door expliciet in te zetten op gedrag regulerende interactie en acties.
Thema’s als: een opengeklapte interactiedriehoek, het kwetsbare kind in zichzelf ontdekken, systeemgericht werken vanuit de sociale rollen, de pedagogische dansvloer, veerkracht ontwikkelen, herstelgericht verbinden enz. worden pijlers om te toetsen aan de schooleigen visie, interacties en acties bij gewenst en ongewenst gedrag.
Mensen die de emotionele en de sociale ontwikkeling begeleiden in een school worden versterkt in hun coaching gedrag naar anderen toe. Immers, hoe bewuster iemand is over zijn eigen gedrag, hoe doeltreffender een collega begeleid kan worden naar groeimogelijkheden bij struikelblokken.
Er wordt gewerkt met praktijkgerichte ervaringsoefeningen vanuit doordacht opgebouwde ontwikkelingslijnen rond binnenkant – en buitenkant beleving van een kind.
We leren observeren vanuit het bejegeningsmodel om in de zone van de naaste ontwikkeling groei rond de sociaal – emotionele ontwikkeling mogelijk te maken.