Wat is schrijven? Welk zijn de voorwaarden om te kunnen schrijven? Wanneer begint het schrijfonderricht? Mogen kleuters schrijven? Hoe is de opbouw van tekenen?
Welk is de functie van de schrijfmotorische krullen of lussen?
Hoe gaan we het schrijven evalueren?
Welk is de juiste potloodgreep en waarom?
Wanneer moet de correcte potloodgreep aangeleerd worden?
Wanneer is een schrijfmethode goed?
Welk is de taak van alle participanten bij het schrijven: schoolteam, kleuterleidster, leerkracht, gymleerkracht, ouders, CLB, kind, therapeut,... ?
Welke schrijfmoeilijkheden zijn er?
Welke schrijfproblemen kunnen er bestaan?
Wat doen we met begrippen als lateralisatie en richtingsmoeilijkheden?
Welke hulpmiddelen zijn er om het schrijven te vergemakkelijken?
Welke adviezen en tips zijn er om de schrijfmoeilijkheden en -problemen te verhelpen?
Wanneer moeten leerkrachten kinderen verwijzen voor schrijfmotorische diagnostiek
Wat met leerproblemen, dyslexie, ADHD, NLD, dyspraxie, ruimtelijke problemen... ?