LJK Dag van het jonge kind - SAVE THE DATE - 23/01/2020
Doelstellingen:
Leraren en directeurs samenbrengen rond het thema van het jonge kind om via aangereikte inhouden te leren van elkaar. Ondersteuning bieden in de implementatie ‘kleuters in ontwikkeling en ZILL’.
Doelgroep:
Kleuteronderwijzers, zorgcoördinatoren en directeurs
Aanbieder:
Regio Limburg - Pedagogische Begeleiding
Workshops:
Aanbod workshops sessie 1 deel 1donderdag 23 januari 2020 van 11:30 tot 13:00Uitdagend voorlezen Spreker: Marjon Goethals en Ingrid Schoofs
In deze werkwinkel verkennen jullie drie vormen van voorlezen. We focussen daarbij op het stellen van uitdagende vragen die het onderzoekend leren van de kleuters stimuleren. We oefenen dit aan de hand van het prentenboek ‘Zijn we er bijna?’ van Martine Kindermans.
VOLZET: Peuter- en kleuterlab Spreker: Anneleen Mulder, Het Kleine Avontuur
De wereld ligt nog open voor het jonge kind. Door ruimte te bieden aan experimenteren, ontdekken en creëren bied je het jonge kind de kans om zichzelf en de wereld om zich heen te leren kennen. Door zélf te beleven!
Onderzoekend spel in je klas, ’t zit (soms) in kleine arrangementen Spreker: Stijn De Milde
Tijdens deze sessie maak je kennis met de verankering van onderzoekend en ontwerpend leren in het leerplan Zin in leven! Zin in leren!. Aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden en tips leer je de ontwikkelkansen inschatten van verschillende arrangementen. Je krijgt enkele uitgewerkte fiches met arrangementen, je leert zelf doelen zoeken bij arrangementen. We gaan ook concreet aan de slag met enkele eenvoudige praktijkvoorbeelden.
Wat je mee moet hebben in deze sessie: laptop of tablet, leerplanboek of klapper, schrijfgerief, een plastiek zak, een lint van crêpepapier.
Ontdek de ontdekdoos – De stroomkring Spreker: Stany Jackers
Tijdens de workshop ‘Ontdek de ontdekdoos – De stroomkring’ gaan we creatief aan de slag om een eigen ontdekdoos binnen de leerlijn van “Het is me Watt” (thema energie) te maken. Deze workshop zal jouw leerlingen uitdagen om onderzoekend aan de slag te gaan. Je zal terug naar school gaan met een bruikbare ontdekdoos die meteen gebruikt kan worden in de klas. (i.s.m. Ontdek Techniektalent)
De leeruitdaging: Hoe zorg ik ervoor dat leerlingen dieper nadenken Spreker: Stefaan Vanparys
Wie krijgt er het meeste het woord in een kringgesprek? Is het niet diezelfde leerling die een mooi antwoord klaar heeft waardoor de rest denkt dat hier de kous mee af is? Hoe breng ik alle kinderen aan het denken over concepten zoals ‘rommel’, ‘speelgoed’, ‘jongens en meisjes’ ? In deze workshop krijg je filosofische technieken waarmee je je kinderen lekker in de war zal brengen, maar ook activiteiten waarmee ze aan de slag kunnen om knopen mee te ontwarren.
Jonge kinderen als echte ontwerpers Spreker: Leon Dirks - TU Delft | Wetenschapsknooppunt ZH
De kinderen van nu zijn de onderzoekers en ontwerpers van onze toekomst. Leerlingen zitten boordevol goede ideeën en creatieve oplossingen. In deze workshop leer je hoe je dit bij leerlingen kunt stimuleren en op een goede manier tot uiting kan laten komen, waardoor ze allerlei vaardigheden ontwikkelen. Middels praktische werkvormen en inspirerende voorbeelden maak je kennis met de didactiek van onderzoekend en ontwerpend leren (OOL) in het basisonderwijs. Door het zelf ervaren en leren denken op een creatieve probleemoplossende manier, zal het gemakkelijker worden om dit ook in de klas toe te passen. Na afloop van de workshop weet je als leerkracht hoe OOL ingezet kan worden in de onderbouw en heb je voldoende bagage om direct met je leerlingen aan de slag te gaan.
Ontdek de ontdekdoos - Magnetisme Spreker: Robin Swennen
Tijdens de workshop ‘Ontdek de ontdekdoos - Magnetisme’ gaan we creatief aan de slag om een eigen ontdekdoos binnen de leerlijn van “Wat’t een aantrekking” (thema magnetisme) te maken. Deze workshop zal jouw leerlingen uitdagen om onderzoekend aan de slag te gaan. Je zal terug naar school gaan met een bruikbare ontdekdoos die je verder kan uitwerken met alledaagse huis-, tuin- en keukenmaterialen. (i.s.m. Ontdek Techniektalent)
Snuisteren in het groen Spreker: Ingrid Coenen - educatief deskundige in het Provinciaal Natuurcentrum Limburg
Een vlotje en water, hoe krijgen we daar beweging in ?’ Waarom is een ontdekkingstocht in de schoolnabije omgev.ing zo leerrijk? Wat houdt je tegen om wekelijks naar buiten te trekken met je klas? Welke leerkansen heeft de natuur te bieden. Loslaten, vertrouwen en onderzoekend leren, hoe pak je dat aan?
Samen gaan we buiten op ontdekking, met een prentenboek onder de arm. In het spoor van het jonge kind, op een eenvoudige en haalbare manier, in de natuurlijke omgeving van je school.
Kijk vol verwondering naar jouw kleuters en peuters, buiten de 4 klasmuren…
Omdat onze ‘speelsessie’ buiten doorgaat, zijn aangepaste kledij en aangepaste schoenen of laarzen een aanrader.
Aanbod workshops sessie 2 deel 1donderdag 23 januari 2020 van 14:00 tot 15:30Uitdagend voorlezen Spreker: Marjon Goethals en Ingrid Schoofs
In deze werkwinkel verkennen jullie drie vormen van voorlezen. We focussen daarbij op het stellen van uitdagende vragen die het onderzoekend leren van de kleuters stimuleren. We oefenen dit aan de hand van het prentenboek ‘Zijn we er bijna?’ van Martine Kindermans.
Peuter- en kleuterlab Spreker: Anneleen Mulder, Het Kleine Avontuur
De wereld ligt nog open voor het jonge kind. Door ruimte te bieden aan experimenteren, ontdekken en creëren bied je het jonge kind de kans om zichzelf en de wereld om zich heen te leren kennen. Door zélf te beleven!
VOLZET: Onderzoekend spel in je klas, ’t zit (soms) in kleine arrangementen Spreker: Stijn De Milde
Tijdens deze sessie maak je kennis met de verankering van onderzoekend en ontwerpend leren in het leerplan Zin in leven! Zin in leren!. Aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden en tips leer je de ontwikkelkansen inschatten van verschillende arrangementen. Je krijgt enkele uitgewerkte fiches met arrangementen, je leert zelf doelen zoeken bij arrangementen. We gaan ook concreet aan de slag met enkele eenvoudige praktijkvoorbeelden.
Wat je mee moet hebben in deze sessie: laptop of tablet, leerplanboek of klapper, schrijfgerief, een plastiek zak, een lint van crêpepapier.
Ontdek de ontdekdoos – De stroomkring Spreker: Stany Jackers
Tijdens de workshop ‘Ontdek de ontdekdoos – De stroomkring’ gaan we creatief aan de slag om een eigen ontdekdoos binnen de leerlijn van “Het is me Watt” (thema energie) te maken. Deze workshop zal jouw leerlingen uitdagen om onderzoekend aan de slag te gaan. Je zal terug naar school gaan met een bruikbare ontdekdoos die meteen gebruikt kan worden in de klas. (i.s.m. Ontdek Techniektalent)
De leeruitdaging: Hoe zorg ik ervoor dat leerlingen dieper nadenken Spreker: Stefaan Vanparys
Wie krijgt er het meeste het woord in een kringgesprek? Is het niet diezelfde leerling die een mooi antwoord klaar heeft waardoor de rest denkt dat hier de kous mee af is? Hoe breng ik alle kinderen aan het denken over concepten zoals ‘rommel’, ‘speelgoed’, ‘jongens en meisjes’ ? In deze workshop krijg je filosofische technieken waarmee je je kinderen lekker in de war zal brengen, maar ook activiteiten waarmee ze aan de slag kunnen om knopen mee te ontwarren.
Jonge kinderen als echte ontwerpers Spreker: Leon Dirks - TU Delft | Wetenschapsknooppunt ZH
De kinderen van nu zijn de onderzoekers en ontwerpers van onze toekomst. Leerlingen zitten boordevol goede ideeën en creatieve oplossingen. In deze workshop leer je hoe je dit bij leerlingen kunt stimuleren en op een goede manier tot uiting kan laten komen, waardoor ze allerlei vaardigheden ontwikkelen. Middels praktische werkvormen en inspirerende voorbeelden maak je kennis met de didactiek van onderzoekend en ontwerpend leren (OOL) in het basisonderwijs. Door het zelf ervaren en leren denken op een creatieve probleemoplossende manier, zal het gemakkelijker worden om dit ook in de klas toe te passen. Na afloop van de workshop weet je als leerkracht hoe OOL ingezet kan worden in de onderbouw en heb je voldoende bagage om direct met je leerlingen aan de slag te gaan.
Ontdek de ontdekdoos - Magnetisme Spreker: Robin Swennen
Tijdens de workshop ‘Ontdek de ontdekdoos - Magnetisme’ gaan we creatief aan de slag om een eigen ontdekdoos binnen de leerlijn van “Wat’t een aantrekking” (thema magnetisme) te maken. Deze workshop zal jouw leerlingen uitdagen om onderzoekend aan de slag te gaan. Je zal terug naar school gaan met een bruikbare ontdekdoos die je verder kan uitwerken met alledaagse huis-, tuin- en keukenmaterialen. (i.s.m. Ontdek Techniektalent)
Reis je mee? Spreker: Sandra Maertens
Zoek je inspiratie om, samen met je kleuters,
in plaats van een onthaalhoek, een
levensbeschouwelijk klasvlot
te ontwerpen?
Dan gaan we samen aan de slag!
We ontwikkelen een zin- in -leven- vlot
dat je laat reizen
tussen de diverse werelden van zin en hoop bij de kleuters.
Scheep je in?
Of … vlot je in?
Snuisteren in het groen Spreker: Ingrid Coenen - educatief deskundige in het Provinciaal Natuurcentrum Limburg
Een vlotje en water, hoe krijgen we daar beweging in ?’ Waarom is een ontdekkingstocht in de schoolnabije omgev.ing zo leerrijk? Wat houdt je tegen om wekelijks naar buiten te trekken met je klas? Welke leerkansen heeft de natuur te bieden. Loslaten, vertrouwen en onderzoekend leren, hoe pak je dat aan?
Samen gaan we buiten op ontdekking, met een prentenboek onder de arm. In het spoor van het jonge kind, op een eenvoudige en haalbare manier, in de natuurlijke omgeving van je school.
Kijk vol verwondering naar jouw kleuters en peuters, buiten de 4 klasmuren…
Omdat onze ‘speelsessie’ buiten doorgaat, zijn aangepaste kledij en aangepaste schoenen of laarzen een aanrader.
Strategie en methode:
Vanuit een plenum krijgen de deelnemers kans om verdiepend te werken in werkwinkels.
Bijkomende info:
|
|
Blijf op de hoogte van alle nascholingen georganiseerd door de Pedagogische Begeleiding Regio Limburg i.s.m. Lincka:
|
Sessies:
2 sessie(s)
Voorwaarde:
- Er is een broodjesmaaltijd voorzien.
- Elke deelnemer ontvangt gratis het boek "Zijn we er bijna?" van Martine Kindermans.
- Voor de sessie van Stijn Demilde - indien je hiervoor kiest - dien je mee te nemen: laptop of tablet, leerplanboek of klapper, schrijfgerief, een plastiek zak, een lint van crêpepapier.
Voor dit initiatief kan je tot en met dinsdag 21 januari 2020 in- en uitschrijven.
Bijdrage:
90,00 Euro
Lesgever:
meerdere lesgevers .
Contact:
Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
011 26 44 00 - secretariaat.lim@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
PB Regio Limburg
(Inschrijven afgesloten)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
Tulpinstraat 75
3500
Hasselt
(Kaart)
- Reeks
1:
(Voorbij)
- donderdag 23 januari 2020
van
09:00
tot
15:30