Schoolteams maakten kennis met de interlevensbeschouwelijke competenties voor dialoog en samenleven, de ILC’s. Op bepaalde momenten doet de leraar hiervoor bewust een aanbod waarbij kinderen vanuit een binnenperspectief kennis maken met de erkende levensbeschouwingen/ godsdiensten. We zijn ervan overtuigd dat een ‘echte’ ontmoeting kans biedt om verschillen te leren waarderen, verbondenheid te beleven en eigen opvattingen te bevragen. Veel leraren onderschrijven deze visie, maar benoemen de eigen beperkte kennis van andere levensbeschouwingen/godsdiensten vaak als hindernis.
Het leer- en raamplan rooms-katholieke godsdienst, alsook het ontwikkelveld r.-k. godsdienst binnen Zill, hebben oog voor verscheidenheid.
We screenen deze documenten op verwijzingen naar het jodendom. In de voormiddag verkennen we diverse impulsen die benut kunnen worden bij het begeleiden van de levensbeschouwelijke ontwikkeling van de individuele leerling. In de namiddag maken we een wandeling door de joodse buurt. Daarna ontmoeten we Moses Mund, inspecteur-adviseur israëlitische godsdienst.
Aan de hand van getuigenissen, voorwerpen, verhalen, … bouwen we in deze sessie basiskennis van het jodendom op om er als leraar ILC-getrouw mee aan de slag te gaan.
Opgelet:
Een gelijkaardig aanbod is er ook rond islam en christendom.