Een school die het verschil wil maken, voelt steeds meer de drang om zich anders te organiseren. Een andere organisatie vanuit meer gedeelde verantwoordelijkheden biedt heel wat opportuniteiten: een school in beweging stimuleert betrokkenheid én laat leerlingen en leerkrachten actief en geboeid aan de slag gaan.
Innoveren in de praktijk is echter meestal niet zo eenvoudig als het lijkt. Recente literatuur stuurt aan op gedeeld leiderschap met meer zelfsturende teams; het referentiekader onderwijskwaliteit dwingt scholen om kwaliteitsvoller te werken, om vanuit missie en visie trajecten uit te werken op een systematisch en planmatige manier, met aandacht voor evaluatie en bijsturing; de modernisering van het onderwijs neemt scholen de volgende jaren helemaal in de greep...
Om een antwoord te geven op de vraag ‘hoe kunnen scholen de kansen die het momentum van de modernisering biedt en de implementatie ervan gebruiken om te groeien naar meer gedeeld onderwijskundig leiderschap?’, bundelen we in deze vorming de expertise van verschillende begeleiders. Zij benaderen -elk vanuit hun invalshoek- de mogelijkheden en valkuilen bij het anders organiseren van scholen.