Doelstellingen:
Inzicht krijgen in schoolrijpheid en faalangst, en in de relatie tussen beide.
Inhoud:
We geven antwoorden op volgende vragen:
• Wat is het verschil tussen laatste kleuterklas en eerste leerjaar?
• Wat is schoolrijpheid?
• Wat is visuomotoriek?
• Wat is het verschil tussen “mag ik overvaren?” en “wil ik overvaren?”
• Hoe bepalen we de schoolrijpheid?
• Hoe meten we schoolrijpheid?
• Wat is een goede schoolrijpheidsproef?
• Hoe zorgen we voor een vlotte overgang?
• Wat zijn alarmsignalen voor een zwakke schoolrijpheid?
• Waarom zegt een kind "Ik kan dat niet!"?
• Welke alarmsignalen zijn er voor faalangst?
• Hoe ontstaat faalangst?
• Hoe vermijden we “Ik kan dat niet!”?
• Hoe brengen we kinderen van "Ik kan dat niet!" naar “ik kan dat wel?”
• Hoe zorgen we ervoor dat kinderen toch een opdracht uitvoeren?
• Wat is de functie van tekenen, inkleuren, schrijfpatronen?
• Welke activiteiten, welke opbouwen en welk speelgoed is goed voor kleuters als voorbereiding op de lagere school?
Strategie en methode:
We oefenen actief, we ervaren faalangst en bekijken de verschillende onderdelen van schoolrijpheid. We geven tips, adviezen en antwoorden op bovenstaande vragen.
Voorwaarde:
Deze sessie volzet? Schrijf je in op de wachtlijst
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Plaats en Data:
PB Regio Limburg
(Inschrijven afgesloten)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
Tulpinstraat 75
3500
Hasselt
(Kaart)
- Reeks
1:
(Voorbij)
- maandag 2 december 2019
van
09:00
tot
16:00
Wachtlijst PB Regio Limburg
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
Tulpinstraat 75
3500
Hasselt
(Kaart)