Een herstelgerichte benadering leert mensen verantwoordelijkheid nemen voor hun gedrag en helpt hen begrijpen wat de impact is van hun gedrag op anderen. Deze aanpak benadrukt het ontwikkelen van respect, empathie en verantwoordelijkheid.
De docent is een ex-leerkracht L.O. die zich vanuit haar ervaringen in een concentratieschool professioneel is gaan bezig houden met een heel bijzondere aanpak om constructief met jongeren om te gaan.
Een leerkracht L.O. getuigt als volgt: ‘Voor mij was de nascholing Herstelgericht Werken en HERGO (herstelgericht groepsoverleg) een waardevolle inspiratiebron. Daar leerde ik de meerwaarde van het proactief werken mét leerlingen kennen, om op die manier met hen tot verbondenheid te komen. Die verbondenheid zorgt ervoor dat zowel leerlingen als leerkrachten weten welke vragen ze aan elkaar kunnen stellen. Zo creëer je een constructief gesprekken steken minder conflictsituaties de kop op.’
Leerlingen onderling (en met anderen) leren samenwerken is een doelstelling die we allemaal nastreven tijdens de lessen L.O., maar die helaas niet altijd gemakkelijk te bereiken is. Net daarom willen we alle collega’s L.O. aanmoedigen om zich te verdiepen in de voordelen van proactief werken.
Herstelgerichte taal, herstelgesprekken, herstelcirkels, hergo worden ingezet na grensoverschrijdend gedrag of conflict om te komen tot een win-winsituatie