Deze bijeenkomst besteden we volledig aan het thema ‘evalueren’. We doorlopen de vorming zoals deze in de nascholing zal worden aangeboden en bekijken hoe deze kan worden geoptimaliseerd.
Doelstellingen:
- Inzicht verwerven in het verband tussen motivatie en de principes van goede evaluat
- Leren hoe je vanuit ZiLL leerdoelen opstelt voor de bewegingsactiviteiten
- Leren hoe je stimuleert dat leerlingen zichzelf en elkaar inschatten.
- Leren hoe je het leren voor leerlingen (en hun ouders) zichtbaar maakt
Beschrijving:
Goed evalueren is applaudisseren.
Tijdens de bewegingslessen en buitenschoolse bewegingsactiviteiten merken we grote verschillen tussen leerlingen. Zowel in motivatie als in motorische en socio-emotionele ontwikkeling. Dat betekent dat je de prestaties van een kind niet kunt vergelijken met die van andere kinderen, maar enkel met zijn of haar eerdere prestaties. Al die verschillen in kaart brengen is onbegonnen werk.
In deze sessie leren we hoe we kinderen vooruithelpen in hun leerproces met heldere leerdoelen en gepaste feedback. Kinderen krijgen terugkoppeling tijdens en na de activiteiten van jou én van klasgenoten. Ze leren zelf te reflecteren op hun vorderingen.
Kinderen – en vaak ook hun ouders – willen graag terugblikken op wat ze geleerd hebben. We onderzoeken hoe we dat leren echt zichtbaar maken.