Het gebruik van animaties en filmfragmenten tijdens de lessen biologie, fysica, chemie of natuurwetenschappen is goed ingeburgerd bij leerkrachten van wetenschappelijke vakken in het secundair en hoger onderwijs.
Nagenoeg alle onderwerpen kunnen met behulp van smartphones en tablets echter op een nog krachtigere en zeer toegankelijke manier onderwezen worden: 3D-animaties van het menselijk lichaam, een virtual reality app (VR) van moleculen, een augmented reality app (AR) van de celdeling, de smartphone als verzameling van fysische sensoren …
Al deze toepassingen zijn voor zowel leerkrachten als leerlingen letterlijk binnen handbereik op hun smartphone. Op deze manier kan je de leerinhouden veel dichter bij de leerling brengen en een visuele concretisering van theorie en zelfstudie stimuleren.
Tijdens deze nascholing maak je kennis met een groot aantal bruikbare webtools en apps voor het gebruik in de lessen wetenschappen van alle graden van het secundair onderwijs.
Daarnaast zijn er handige tips voor een goede organisatie van de leerkracht zelf voor het opvolgen van remediëringstrajecten, bijhouden van administratie, voorbereiden van klassenraden en vergaderingen …