Aanmelden




Laden…

Even geduld...

LWe3 Webtools en apps in de lessen wetenschappen

Doelstellingen:

De deelnemers: 

  • Maken kennis met verschillende bruikbare apps om tijdens de lessen mee aan de slag te gaan 
  • Kunnen bepaalde leerinhouden visualiseren aan de hand van een app 
  • Zijn zich bewust van de meerwaarde die bepaalde apps en webtools bieden om theorie en zelfstudie te concretiseren 
  • Krijgen tools aangereikt om remediëringstrajecten te kunnen opvolgen 
Doelgroep:

Leerkrachten biologie, chemie, fysica en natuurwetenschappen uit 1ste a- en b-stroom, 2de?en 3de?graad asotsobso en kso 

Aanbieder: Regio Limburg - Pedagogische Begeleiding
Inhoud:

Het gebruik van animaties en filmfragmenten tijdens de lessen biologie, fysica, chemie of natuurwetenschappen is goed ingeburgerd bij leerkrachten van wetenschappelijke vakken in het secundair en hoger onderwijs. 

Nagenoeg alle onderwerpen kunnen met behulp van smartphones en tablets echter op een nog krachtigere en zeer toegankelijke manier onderwezen worden: 3D-animaties van het menselijk lichaam, een virtual reality app (VR) van moleculen, een augmented reality app (AR) van de celdeling, de smartphone als verzameling van fysische sensoren … 

Al deze toepassingen zijn voor zowel leerkrachten als leerlingen letterlijk binnen handbereik op hun smartphone. Op deze manier kan je de leerinhouden veel dichter bij de leerling brengen en een visuele concretisering van theorie en zelfstudie stimuleren. 

Tijdens deze nascholing maak je kennis met een groot aantal bruikbare webtools en apps voor het gebruik in de lessen wetenschappen van alle graden van het secundair onderwijs. 

Daarnaast zijn er handige tips voor een goede organisatie van de leerkracht zelf voor het opvolgen van remediëringstrajecten, bijhouden van administratie, voorbereiden van klassenraden en vergaderingen … 

Strategie en methode:

De navorming zal uit 3 delen bestaan: ??? 

  • Een inleiding waarbij verschillende onmiddellijk inzetbare webtools en apps aan bod komen; NearpodCoggle, PHET, Socrative, OneNote, Google Drive, Office 365 met als voorbeeld de Excel app (waarin zelfgemaakte wetenschappelijke ‘solvers’ aan bod kunnen komen), de integratie van Office met Dropbox en Dropbox met Smartschool, gebruik van het Smartschool-forum als remediëring, zelf zeer eenvoudig mooie 3D- modellen maken en implementeren in je cursus via AR, smartphone/tablet schijnen via beamer, ... 
  • Hoekenwerk waarin meer dan 50 gratis apps (Android en/of iOS) kunnen uitgeprobeerd worden en besproken met collega’s 
  • Korte nabespreking waarin bevindingen uitgewisseld worden 
Bijkomende info:
Like Lincka  

Blijf op de hoogte van alle nascholingen georganiseerd door de Pedagogische Begeleiding Regio Limburg i.s.m. Lincka:

 
Door in te schrijven, verklaar je je akkoord met de algemene voorwaarden.
Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:

Neem een laptop/tablet of smartphone mee om de apps te kunnen testen 

Heb je al enige voorkennis of misschien totaal geen? Zonder of met voorkennis is op zich niet zo heel belangrijk, maar voldoende wil om te proberen en geen schrik om fouten te maken zijn een goede insteek.

Datum wordt later bepaald, maar deze vorming zal plaatsvinden in de loop van het 2de trimester.


Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 45,00 Euro
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
011 26 44 00 - secretariaat.lim@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
PB Regio Limburg
Tulpinstraat 75
3500 Hasselt (Kaart)
  • Reeks 1:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.