Het nieuwe kwaliteitskader (OK) doet een appel op het beleidsvoerend vermogen van scholen. De leidraad bij de leerplannen geeft scholen een aanzet om onderwijs op een identiteitsrijke en kwaliteitsvolle manier onderwijs vorm te geven. Elke leerplan is daarbij ingebed binnen een vormingsconcept dat gebaseerd is op de pedagogische en levensbeschouwelijke keuze van de school. De band met de wegwijzers/ Bijbelse intuïties/ is expliciet aanwezig in leerplannen en vormingsconcept. Scholen zoeken mogelijkheden om de schoolkeuzes te verbinden met de onderwijspraktijk van elke dag. In deze module ondersteunen we scholen daarbij. We verkennen ook de mogelijkheden van de digitale tool om kwaliteitsontwikkeling te ondersteunen.
Deze module spitst zich toe op het aspect: persoonsvorming
In het gemeenschappelijk funderend leerplan staat de vorming tot persoon van de leerling centraal. Het eigenaarschap van het leerplan ligt uitdrukkelijk bij het lerarenteam en pas in tweede instantie bij een leraar en de vakgroep. Voor scholen is dat relatief nieuw. Zij zoeken nieuwe wegen om op een gemeenschappelijke manier de funderende doelen te realiseren.Deze manier van werken, start in de eerste graad, maar behelst ook de tweede en derde graad.
We begeleiden scholen in hun zoektocht naar een ‘gemeenschappelijke’ realisatie van funderende doelen: werkvormen, methodieken, participatief leidinggeven. Daarbij kiezen ze telkens een eigen invalshoek die het werken aan een gemeenschappelijk funderend leerplan concreter maakt. Die invalshoeken bestaan uit combinaties van aspecten van het gemeenschappelijk funderend leerplan. We bieden de volgende keuzes aan: persoonsvorming (inclusief burgerschapsvorming), mediawijsheid, omgaan met gezondheid en veiligheid, levensbeschouwelijke gevoeligheid en morele verantwoordelijkheid. Daarbij denken we ook samen na op welke manier we doelen van het leerplan op een goede manier kunnen evalueren.
Deze module spitst zich toe op het aspect: mediawijsheid
In het gemeenschappelijk funderend leerplan staat de vorming tot persoon van de leerling centraal. Het eigenaarschap van het leerplan ligt uitdrukkelijk bij het lerarenteam en pas in tweede instantie bij een leraar en de vakgroep. Voor scholen is dat relatief nieuw. Zij zoeken nieuwe wegen om op een gemeenschappelijke manier de funderende doelen te realiseren.Deze manier van werken, start in de eerste graad, maar behelst ook de tweede en derde graad.
We begeleiden scholen in hun zoektocht naar een ‘gemeenschappelijke’ realisatie van funderende doelen: werkvormen, methodieken, participatief leidinggeven. Daarbij kiezen ze telkens een eigen invalshoek die het werken aan een gemeenschappelijk funderend leerplan concreter maakt. Die invalshoeken bestaan uit combinaties van aspecten van het gemeenschappelijk funderend leerplan. We bieden de volgende keuzes aan: persoonsvorming (inclusief burgerschapsvorming), mediawijsheid, omgaan met gezondheid en veiligheid, levensbeschouwelijke gevoeligheid en morele verantwoordelijkheid. Daarbij denken we ook samen na op welke manier we doelen van het leerplan op een goede manier kunnen evalueren.
Deze module spitst zich toe op het aspect: gezondheid en veiligheid
In het gemeenschappelijk funderend leerplan staat de vorming tot persoon van de leerling centraal. Het eigenaarschap van het leerplan ligt uitdrukkelijk bij het lerarenteam en pas in tweede instantie bij een leraar en de vakgroep. Voor scholen is dat relatief nieuw. Zij zoeken nieuwe wegen om op een gemeenschappelijke manier de funderende doelen te realiseren.Deze manier van werken, start in de eerste graad, maar behelst ook de tweede en derde graad.
We begeleiden scholen in hun zoektocht naar een ‘gemeenschappelijke’ realisatie van funderende doelen: werkvormen, methodieken, participatief leidinggeven. Daarbij kiezen ze telkens een eigen invalshoek die het werken aan een gemeenschappelijk funderend leerplan concreter maakt. Die invalshoeken bestaan uit combinaties van aspecten van het gemeenschappelijk funderend leerplan. We bieden de volgende keuzes aan: persoonsvorming (inclusief burgerschapsvorming), mediawijsheid, omgaan met gezondheid en veiligheid, levensbeschouwelijke gevoeligheid en morele verantwoordelijkheid. Daarbij denken we ook samen na op welke manier we doelen van het leerplan op een goede manier kunnen evalueren.
Deze module spitst zich toe op het aspect: levensbeschouwelijke gevoeligheid en morele verantwoordelijkheid
In het gemeenschappelijk funderend leerplan staat de vorming tot persoon van de leerling centraal. Het eigenaarschap van het leerplan ligt uitdrukkelijk bij het lerarenteam en pas in tweede instantie bij een leraar en de vakgroep. Voor scholen is dat relatief nieuw. Zij zoeken nieuwe wegen om op een gemeenschappelijke manier de funderende doelen te realiseren.Deze manier van werken, start in de eerste graad, maar behelst ook de tweede en derde graad.
We begeleiden scholen in hun zoektocht naar een ‘gemeenschappelijke’ realisatie van funderende doelen: werkvormen, methodieken, participatief leidinggeven. Daarbij kiezen ze telkens een eigen invalshoek die het werken aan een gemeenschappelijk funderend leerplan concreter maakt. Die invalshoeken bestaan uit combinaties van aspecten van het gemeenschappelijk funderend leerplan. We bieden de volgende keuzes aan: persoonsvorming (inclusief burgerschapsvorming), mediawijsheid, omgaan met gezondheid en veiligheid, levensbeschouwelijke gevoeligheid en morele verantwoordelijkheid. Daarbij denken we ook samen na op welke manier we doelen van het leerplan op een goede manier kunnen evalueren.
Voor meer informatie, raadpleeg de website.