Aanmelden




Laden…

Even geduld...

9/19/01 Module 2 Het gemeenschappelijk funderend leerplan implementeren aan de hand zelfgekozen aspecten (individu)

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Het nieuwe kwaliteitskader (OK) doet een appel op het beleidsvoerend vermogen van scholen. De leidraad bij de leerplannen geeft scholen een aanzet om onderwijs op een identiteitsrijke en kwaliteitsvolle manier onderwijs vorm te geven. Elke leerplan is daarbij ingebed binnen een vormingsconcept dat gebaseerd is op de pedagogische en levensbeschouwelijke keuze van de school. De band met de wegwijzers/ Bijbelse intuïties/ is expliciet aanwezig in leerplannen en vormingsconcept. Scholen zoeken mogelijkheden om de schoolkeuzes te verbinden met de onderwijspraktijk van elke dag. In deze module ondersteunen we scholen daarbij. We verkennen ook de mogelijkheden van de digitale tool om kwaliteitsontwikkeling te ondersteunen.

Deze module spitst zich toe op het aspect: persoonsvorming

In het gemeenschappelijk funderend leerplan staat de vorming tot persoon van de leerling centraal. Het eigenaarschap van het leerplan ligt uitdrukkelijk bij het lerarenteam en pas in tweede instantie bij een leraar en de vakgroep. Voor scholen is dat relatief nieuw. Zij zoeken nieuwe wegen om op een gemeenschappelijke manier de funderende doelen te realiseren.Deze manier van werken, start in de eerste graad, maar behelst ook de tweede en derde graad.

We begeleiden scholen in hun zoektocht naar een ‘gemeenschappelijke’ realisatie van funderende doelen: werkvormen, methodieken, participatief leidinggeven. Daarbij kiezen ze telkens een eigen invalshoek die het werken aan een gemeenschappelijk funderend leerplan concreter maakt. Die invalshoeken bestaan uit combinaties van aspecten van het gemeenschappelijk funderend leerplan. We bieden de volgende keuzes aan: persoonsvorming (inclusief burgerschapsvorming), mediawijsheid, omgaan met gezondheid en veiligheid, levensbeschouwelijke gevoeligheid en morele verantwoordelijkheid. Daarbij denken we ook samen na op welke manier we doelen van het leerplan op een goede manier kunnen evalueren.

Deze module spitst zich toe op het aspect: mediawijsheid

In het gemeenschappelijk funderend leerplan staat de vorming tot persoon van de leerling centraal. Het eigenaarschap van het leerplan ligt uitdrukkelijk bij het lerarenteam en pas in tweede instantie bij een leraar en de vakgroep. Voor scholen is dat relatief nieuw. Zij zoeken nieuwe wegen om op een gemeenschappelijke manier de funderende doelen te realiseren.Deze manier van werken, start in de eerste graad, maar behelst ook de tweede en derde graad.

We begeleiden scholen in hun zoektocht naar een ‘gemeenschappelijke’ realisatie van funderende doelen: werkvormen, methodieken, participatief leidinggeven. Daarbij kiezen ze telkens een eigen invalshoek die het werken aan een gemeenschappelijk funderend leerplan concreter maakt. Die invalshoeken bestaan uit combinaties van aspecten van het gemeenschappelijk funderend leerplan. We bieden de volgende keuzes aan: persoonsvorming (inclusief burgerschapsvorming), mediawijsheid, omgaan met gezondheid en veiligheid, levensbeschouwelijke gevoeligheid en morele verantwoordelijkheid. Daarbij denken we ook samen na op welke manier we doelen van het leerplan op een goede manier kunnen evalueren.

Deze module spitst zich toe op het aspect: gezondheid en veiligheid

In het gemeenschappelijk funderend leerplan staat de vorming tot persoon van de leerling centraal. Het eigenaarschap van het leerplan ligt uitdrukkelijk bij het lerarenteam en pas in tweede instantie bij een leraar en de vakgroep. Voor scholen is dat relatief nieuw. Zij zoeken nieuwe wegen om op een gemeenschappelijke manier de funderende doelen te realiseren.Deze manier van werken, start in de eerste graad, maar behelst ook de tweede en derde graad.

We begeleiden scholen in hun zoektocht naar een ‘gemeenschappelijke’ realisatie van funderende doelen: werkvormen, methodieken, participatief leidinggeven. Daarbij kiezen ze telkens een eigen invalshoek die het werken aan een gemeenschappelijk funderend leerplan concreter maakt. Die invalshoeken bestaan uit combinaties van aspecten van het gemeenschappelijk funderend leerplan. We bieden de volgende keuzes aan: persoonsvorming (inclusief burgerschapsvorming), mediawijsheid, omgaan met gezondheid en veiligheid, levensbeschouwelijke gevoeligheid en morele verantwoordelijkheid. Daarbij denken we ook samen na op welke manier we doelen van het leerplan op een goede manier kunnen evalueren.

Deze module spitst zich toe op het aspect: levensbeschouwelijke gevoeligheid en morele verantwoordelijkheid

In het gemeenschappelijk funderend leerplan staat de vorming tot persoon van de leerling centraal. Het eigenaarschap van het leerplan ligt uitdrukkelijk bij het lerarenteam en pas in tweede instantie bij een leraar en de vakgroep. Voor scholen is dat relatief nieuw. Zij zoeken nieuwe wegen om op een gemeenschappelijke manier de funderende doelen te realiseren.Deze manier van werken, start in de eerste graad, maar behelst ook de tweede en derde graad.

We begeleiden scholen in hun zoektocht naar een ‘gemeenschappelijke’ realisatie van funderende doelen: werkvormen, methodieken, participatief leidinggeven. Daarbij kiezen ze telkens een eigen invalshoek die het werken aan een gemeenschappelijk funderend leerplan concreter maakt. Die invalshoeken bestaan uit combinaties van aspecten van het gemeenschappelijk funderend leerplan. We bieden de volgende keuzes aan: persoonsvorming (inclusief burgerschapsvorming), mediawijsheid, omgaan met gezondheid en veiligheid, levensbeschouwelijke gevoeligheid en morele verantwoordelijkheid. Daarbij denken we ook samen na op welke manier we doelen van het leerplan op een goede manier kunnen evalueren.

Voor meer informatie, raadpleeg de website.

Strategie en methode:

Eerst wordt gezamenlijk de info gebracht over de verschillende aspecten. In sessie 2 wordt vervolgens opgesplitst in groepen om de verschillende aspecten apart toe te lichten.

Bijkomende info:

Voor elke nascholing die een volledige dag bedraagt, is er een broodjesmaaltijd inbegrepen.

Nascholing volzet? Schrijf je in op de wachtlijst.

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:

De nascholing is gericht op het secundair onderwijs en buitengewoon onderwijs OV4.


Voor dit initiatief kan je tot 7 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 40,00 Euro
Lesgever: Defraeye Anouschka
Goethals Nele
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Wachtlijst (Volzet)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Volzet)
    Datum en Sessies nog niet gekend.
PB Regio Antwerpen (Inschrijven afgesloten)
Noorderlaan 108
2030 Antwerpen (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • dinsdag 22 oktober 2019 van 09:00 tot 16:00
  • Reeks 2: (Afgelast)
    • donderdag 5 maart 2020 van 09:00 tot 16:00 (Afgelast)
PB Regio West-Vlaanderen (Inschrijven afgesloten)
Baron Ruzettelaan 435
8310 Assebroek (Brugge) (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • dinsdag 22 oktober 2019 van 09:00 tot 16:00
  • Reeks 2: (Afgelast)
    • donderdag 12 maart 2020 van 09:00 tot 16:00 (Afgelast)
PB Regio Oost-Vlaanderen (Inschrijven afgesloten)
Marialand 31
9000 Gent (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • vrijdag 11 oktober 2019 van 09:00 tot 16:00
  • Reeks 2: (Afgelast)
    • maandag 9 maart 2020 van 09:00 tot 16:00 (Afgelast)
PB Regio Limburg (Inschrijven afgesloten)
Tulpinstraat 75
3500 Hasselt (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • dinsdag 15 oktober 2019 van 09:00 tot 16:00
  • Reeks 2: (Afgelast)
    • woensdag 4 maart 2020 van 09:00 tot 16:00 (Afgelast)
PB Regio Mechelen-Brussel (Inschrijven afgesloten)
Frederik de Merodestraat 18
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • maandag 21 oktober 2019 van 09:00 tot 16:00
  • Reeks 2: (Voorbij)
    • vrijdag 6 maart 2020 van 09:00 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.