Dit is een ietwat ingekorte herhaling van de regionale vakvergadering van 13 juni 2019.
Het nieuwe leerplan klassieke talen voor de eerste graad brengt een veranderde aanpak van ons vak in de eerste graad mee: teksten staan daarbij centraal. Op deze dag willen we inzoomen op verschillende aspecten van die verandering. Hoofddoelstelling is samen te reflecteren en samen te werken aan concrete aspecten van deze werking. Na een plenum volgen drie sessies die door iedereen in een carroussel gevolgd worden, zodat je echt met het leerplan aan de slag bent gegaan en weet hoe je er verder mee moet omgaan.
11 u: Onthaal met koffie en thee
11.20 - 12 u: Plenum
12.10 u – 13.20 u: Sessie 1
13.20 u – 14 u: Lunchpauze
14 u – 15.10 u: Sessie 2
15.10 u – 16.20 u: Sessie 3
Plenum
In plenum worden een aantal zaken gebracht waarover nog geen duidelijkheid bestond, zoals enkele elementen i.v.m. evaluatie. Vragen die intussen binnengekomen zijn, kunnen hier ook behandeld worden. Denk daarbij bv aan de digitale leerplantool en de jaarplanning.
Sessie 1
Aan de hand van een eigen proefwerk van vorig schooljaar reflecteer je samen aan de hand van enkele vragen over de noodzakelijke veranderingen om in de geest van het nieuwe leerplan te evalueren.
Sessie 2
Aan de hand van een aangeboden document i.v.m. leerplandoelstellingen en de niveaus van Bloom bedenk je samen met anderen opdrachten bij een opgegeven tekst in aansluiting bij de leerplandoelstellingen. Je reflecteert daarbij of de opdracht enop het juiste niveau van Bloom geformuleerd zijn.
Sessie 3
In kleine groepjes maak je een lectuurles waarbij elke leerling kansen heeft om al lezend te leren en te groeien. Er zal een voorbeeld beschikbaar zijn.