Bijna de helft van de leerkrachten uit het secundair onderwijs verlaat binnen de eerste vijf jaar het onderwijs en dit terwijl er een steeds groter tekort aan leerkrachten dreigt. Starters begeleiden om hun job goed en graag te doen, is meer dan ooit een belangrijke opdracht voor scholen. Daarbij gaat het erom dat startende leerkrachten zich erkend en ondersteund voelen.
De overheid heeft extra ‘gekleurde’ middelen voor de ondersteuning voorzien. Sinds dit schooljaar is immers de vernieuwde wetgeving van kracht waardoor aanvangsbegeleiding zowel een recht als een plicht is voor startende leerkrachten. Alhoewel de meeste scholen al een uitgewerkte aanvangsbegeleiding hebben die ze kunnen verderzetten of uitbreiden, willen we als pedagogische begeleidingsdienst blijvend inzetten op een kwaliteitsvolle ondersteuning. Door de krachten te bundelen kunnen we een sterke ondersteuning aanbieden en op een haalbare manier inspelen op de gedifferentieerde noden van de starters.
Tijdens deze halve dag sessie vertrekken we van de bouwstenen voor een kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding en het (vernieuwd) wettelijk kader. Hierbij verwijzen we ook naar de inspiratienota van Katholiek onderwijs Vlaanderen en de nieuwe themapagina ‘Aanvangsbegeleiding’. We nemen de tijd om samen in gesprek te gaan over wat al goed loopt en waar we nog kansen zien ter verbetering. We eindigen de sessie met een toelichting bij nieuwe ondersteuningsinitiatieven van de pedagogische begeleidingsdienst waarbij we focussen op delen en leren van elkaar.