1. Leerlingen laten groeien door feed-forward (rapportcommentaren)
In onze onderwijsleerpraktijk willen we elke leerling laten groeien in zijn leren. Feedback en feed-forward zijn vruchtbare bodems om dit werkelijkheid te laten worden. We kunnen dagelijks mondeling feedback geven, we kunnen dit schriftelijk doen op taken, toetsen, portfolio’s, rapporten …
Tijdens deze sessie leer je feedback en feedforward formuleren aan de hand van een eenvoudige kijkwijzer. Je krijgt kans om hands-on te oefenen. Breng daarom je laptop mee met je toegang tot het rapportenprogramma van de school. Wij zorgen voor een stabiele internetverbinding.
2. Klasmanagement
De klas op een efficiënte manier organiseren in functie van leerwinst voor elke leerling, is niet zo’n eenvoudige klus
We delen in deze workshop expertise met betrekking tot het managen van een klas in theorie- en praktijkvakken, we bieden een kader aan om te kunnen reflecteren op (moeilijke) situaties in de klas en op school, en passen dit ook toe op concrete situaties.
3. Reflecteren
Reflecteren, wat letterlijk ‘terugkaatsen, weerspiegelen’ betekent, is het bewust (na)denken over een eigen ‘ervaring’ (= aanleiding) om competenter te worden.
Na een beknopte theoretische inleiding biedt de workshop een aantal voorbeelden en technieken die je kunnen inspireren om de leerlingen te leren reflecteren en reflecterend te leren
4. Differentiëren
Differentiëren hoe begin je daar aan? En is dat niet vreselijk veel extra werk?
In deze workshop tonen we je dat dit allemaal best meevalt en dat je ook met een paar eenvoudige ingrepen je lesmateriaal kan aanpassen aan de verschillen in je publiek.
We geven praktische voorbeelden en tips en tricks.
Differentiatie zorgt voor betere en leukere lessen, voor leerkracht en leerling. Na deze workshop ben ook jij daarvan overtuigd.