Aanmelden




Laden…

Even geduld...

MSTAO-19-04 Lerend netwerk begrijpend lezen (herh)– leraren en middenkader SO

Uit o.a. de resultaten van het internationale PIRLS-onderzoek (2016), blijkt dat Vlaamse leerlingen uit het vierde leerjaar minder goed kunnen begrijpend lezen dan tien jaar geleden. Dat knipperlicht kunnen we niet negeren. Daarom willen wij stevig werk maken van een sterker leesonderwijs voor alle leerlingen.

Doelstellingen:

Inzien dat begrijpend lezen een complexe vaardigheid is waar verschillende variabelen actief zijn: woordenschat, leesstrategieën, technisch lezen, kennis van de wereld, motivatie en voorkennis. Ook een adequate beleidsmatige aanpak is noodzakelijk;

Via persoonlijke leervragen dieper inzoomen op de verschillende leesvariabelen.

Inspiratie krijgen om zelf aan de slag te gaan via kennismaking met praktische materialen.

Doelgroep:

Leraren en middenkader SO

Aanbieder: Regio Mechelen-Brussel - Pedagogische begeleiding
Inhoud:
Inspiratiedag Begrijpend lezen
  • Kennismaken met resultaten uit wetenschappelijk onderzoek. 
  • Kennismaken met kaders voor een krachtige leeromgeving voor begrijpend lezen.  
  • Ontdekken van enkele manieren om de kaders te vertalen naar de klaspraktijk. 
Lerend netwerk begrijpend lezen
  • Leervragen stellen over begrijpend lezen en samen met andere deelnemers zoeken naar antwoorden. 
  • Op een interactieve manier kennis verdiepen over begrijpend lezen: woordenschat, motivatie, leesbeleid, leesstrategieën, technisch lezen.
  • Uitwisselen over leerervaringen. 
Ondersteuning op de school
  • Goede praktijken uitproberen in de eigen klas. 
  • Inspireren van collega’s.
Strategie en methode:

Wie deelneemt mag zich verwachten aan actief leren. Het traject start in grote groep (inspiratiedag), daarna wordt verder gewerkt in kleine groep en op individuele basis. De vorming wordt ondersteund met werkvormen en materialen die het leren van de deelnemers faciliteren en die de interactie tussen de deelnemers ten goede komt. 

  • De inspiratiedag bestaat uit een presentatie in grote groep (met een afwisseling van onderzoeksresultaten, praktijkvoorbeelden …) met tussenin reflectiemomenten.  
  • In de lerende netwerken gaan de deelnemers actief samen op zoek naar antwoorden op leervragen. Begeleiders zorgen voor de nodige achtergrondinformatie en voor de begeleiding van de werkvormen.  
  • De ondersteuning op school bestaat uit persoonlijke coaching en reflectie. 
Sessies: 4 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met maandag 25 november 2019 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 0,00 Euro
Lesgever: De Bruyne Liesbeth
van Ael Gerd
De Braekeleer Helga
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
secretariaat: +32 15 29 84 01 - nascholing.mb@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
PB Regio Mechelen-Brussel (Afgelast)
Frederik de Merodestraat 18
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 1: (Afgelast)
    • dinsdag 26 november 2019 van 09:30 tot 12:30
    • donderdag 12 december 2019 van 09:30 tot 12:30
    • donderdag 30 januari 2020 van 09:30 tot 12:30
    • dinsdag 10 maart 2020 van 09:30 tot 12:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.