Ben jij op zoek naar andere evaluatiemethodes voor groepswerk ? Wil je graag tips om je evaluatietechnieken aan te passen? Deze vorming geeft je enkele praktische handvatten.
Doelgroep:
Leraren Nederlands, moderne vreemde talen, PAV, klassieke talen.
Inhoud:
Een kort groepswerk evalueren in de klas, daar komt al een en ander bij kijken. Nog complexer wordt het als je langlopende groepswerken moet beoordelen, waarbij leerlingen ook buiten de schooluren moeten samenwerken. Tijdens deze sessie zoomen we in op de evaluatie van groepswerk in al zijn facetten: wie evalueert? Met welke mogelijke doelen? Waarop legt u de focus en hoe pakt u dit het best aan? U maakt kennis met verschillende evaluatiemodellen en instrumenten. Checklists en rubrieken worden getoetst aan criteria als betrouwbaarheid en validiteit. Maar ook de wolfijzers en schietgeweren komen aan bod: laat u leerlingen punten geven? Zijn meisjes op dat punt betrouwbaarder dan jongens? Is er een remedie tegen profitariaat? Beoordelen sterkere leerlingen zichzelf kritischer dan zwakkere leerlingen? Enzovoort. De antwoorden staan in recent wetenschappelijk onderzoek en ook daarvan krijgt u een beknopt overzicht.
Voorwaarde:
In het kader van duurzaamheid, drukken we zo weinig mogelijk af op papier. Het materiaal zal digitaal beschikbaar zijn tijdens de sessie. Gelieve een tablet of laptop mee te brengen.
Voor dit initiatief kan je tot en met woensdag 18 maart 2020 in- en uitschrijven.
Plaats en Data:
PB Regio Limburg
(Afgelast)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
Tulpinstraat 75
3500
Hasselt
(Kaart)
- Reeks
1:
(Afgelast)
- donderdag 19 maart 2020
van
13:00
tot
16:00