Lesgeven is er met de jaren uitdagender op geworden. De leerlingen (Generatie Z) verschillen van hun vorige generaties en vaak ook erg van onze eigen generatie. Het meest opvallende kenmerk is hun beeldcultuur. Dat maakt dat ze minder woordenschat lijken te hebben en dat ze bijvoorbeeld echt aankijken tegen het lezen en schrijven van langere teksten. Ook diversiteit kenmerkt sterk onze klasgroepen. Daarnaast zijn deze leerlingen echt wel ondernemend. Ze werken liever samen, maar hun aandachtspanne is vaak beperkter en ze kunnen moeilijk passief de lessen volgen.
Als leraar zit je soms dan ook met je handen in het haar. Je merkt dat er heel wat struikelblokken zijn, maar toch wil je goede lessen geven en wil je de leerling zich maximaal laten ontwikkelen. Hoe pak je dat aan? Zijn er oplossingen?
In deze sessie vertrekken we vanuit de persoonlijke noden en behoeften van de deelnemer. We verkennen werkbare interactieve en coöperatieve werkvormen die oplossingen kunnen bieden bij het verwerven van begrippen, bij het formuleren, bij het lezen en bij het actief betrekken van de leerling bij het lesgebeuren. Dit alles met het oog op diepgaand en levenslang leren. De leraar kiest vervolgens een paar actieve werkvormen uit die hij wil uitproberen in zijn lessen, we reflecteren samen op hoe het gegaan is en sturen bij voor een maximaal resultaat.