Aanmelden




Laden…

Even geduld...

MSTAO-19-06 Coaching on the job: traject TVO met coaching op de werkvloer

Lesgeven is er met de jaren uitdagender op geworden. De leerlingen (Generatie Z) verschillen van hun vorige generaties en vaak ook erg van onze eigen generatie. Het meest opvallende kenmerk is hun beeldcultuur. Dat maakt dat ze minder woordenschat lijken te hebben en dat ze bijvoorbeeld echt aankijken tegen het lezen en schrijven van langere teksten. Ook diversiteit kenmerkt sterk onze klasgroepen. Daarnaast zijn deze leerlingen echt wel ondernemend. Ze werken liever samen, maar hun aandachtspanne is vaak beperkter en ze kunnen moeilijk passief de lessen volgen.

Als leraar zit je soms dan ook met je handen in het haar. Je merkt dat er heel wat struikelblokken zijn, maar toch wil je goede lessen geven en wil je de leerling zich maximaal laten ontwikkelen. Hoe pak je dat aan? Zijn er oplossingen?

In deze sessie vertrekken we vanuit de persoonlijke noden en behoeften van de deelnemer. We verkennen werkbare interactieve en coöperatieve werkvormen die oplossingen kunnen bieden bij het verwerven van begrippen, bij het formuleren, bij het lezen en bij het actief betrekken van de leerling bij het lesgebeuren. Dit alles met het oog op diepgaand en levenslang leren. De leraar kiest vervolgens een paar actieve werkvormen uit die hij wil uitproberen in zijn lessen, we reflecteren samen op hoe het gegaan is en sturen bij voor een maximaal resultaat.

Doelstellingen:
  • Een beginsituatie in kaart brengen van de talige noden van je leerling;
  • Goede praktijkvoorbeelden en activerende/motiverende methodieken  ontdekken m.b.t. woordenschat, lezen, formuleren en de leerlingen actief bij de les betrekken;
  • Activerende werkvormen uitproberen in je eigen klaspraktijk;
  • Reflecteren over deze try-outs ;
  • Optimaliseren van de try-outs
  • Aan den lijve ondervinden dat taal en inzetten op taalgericht vakonderwijs belangrijk is in alle vakken en dat álle leerkrachten hierop kunnen / zouden moeten inzetten.
Doelgroep:
  • Functionele taalcoaching voor leerkrachten die minimaal 1 jaar leservaring hebben  OF
  • Taalcoaching van een door de school gekozen doelgroep
Aanbieder: Regio Mechelen-Brussel - Pedagogische begeleiding
Inhoud:
  • Sessie 1: Doelstellingen taalgericht vakonderwijs en noodbepaling bij leraren;
  • Sessie 2: Ontdekken en bespreken taalfiches en concrete aanpak aan de hand van 1 van de vijf thema’s: kennen van begrippen, helpen met formuleren, lezen van vragen en teksten, interactief met taal aan de slag. Zelfevaluatiefiche leren gebruiken;
  • Sessie 3: Nabespreking uitgeprobeerde methodieken: feedback door leraars in groep a.d.h.v. zelfreflectie;
  • Uitwisseling van inspiratie en goede praktijken. Nadenken over de klaspraktijk in de toekomst.
Strategie en methode:

Coaching op de werkvloer.

Traject op maat van de school met:

  • Het bepalen van de talige noden van de leerkrachten en het op zoek gaan naar oplossingen via de interactieve werkvormen in de waaier Taalgericht Vakonderwijs.
  • Het uitproberen van werkvormen in de klaspraktijk met klasbezoeken.
  • Het bespreken en uitwisselen van ervaringen en praktijken.
Bijkomende info:

De vorming vindt plaats in de school. 


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:

Op maat van de school.


Voor dit initiatief mogen maximum 20 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 0,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
secretariaat: +32 15 29 84 01 - nascholing.mb@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Eigen school
(Kaart)
  • Reeks 1:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.