Meertaligheid en diversiteit zijn een alledaagse realiteit in onze scholen. Toch blijven we vaak zoekend om hiermee om te gaan. In de dagdagelijkse praktijk valt het ons soms moeilijk om ad hoc juist te reageren. Ook beleidsmatig is het niet evident om gedragen keuzes te maken. Hoe gaan we om met leerlingen wiens moedertaal niet-Nederlands is binnen onze school en binnen onze klas waar de doeltaal nog steeds het Nederlands is? Hoe kan dit samen gaan? Wat betekent dat: een plaats geven aan andere talen op school? En bevordert dit de leerkansen van iedereen? Wat zeggen wetenschappelijke studies over meertaligheid in de klas? En hoe kunnen we de ouders betrekken?
We werken vanuit de concrete noden en vragen vanuit de scholen. Daaraan linken we de nodige theoretische kaders, zodat we allemaal over hetzelfde praten en de mogelijke antwoorden onderbouwd zijn en aan wetenschappelijk onderzoek afgetoetst.
Deze sessie kan de opstart zijn van een Lerend Netwerk rond dit thema.