Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PB943SO/1920 Lerende netwerkgroep Natuur en ruimte 1ste graad b-stroom

Leraren die gestart zijn met het nieuwe leerplan “natuur en ruimte” willen we ondersteunen én samenbrengen om ervaringen en materiaal uit te wisselen, te leren van elkaar. Er is ook ruimte voor discussie en vragen aan de begeleiders. Op basis van de noden kan er een vervolgtraject opgestart worden en eventueel nieuw lesmateriaal ontwikkeld worden.

Doelstellingen:
  • Aan de slag met het nieuwe leerplan via vorming en intervisie
  • Delen van ervaringen/pijnpunten/succeservaringen bij de realisatie en het evalueren van de leerplandoelen
  • Leren van elkaar en materiaal uitwisselen
  • Zoeken naar de gezamenlijke noden, interesses en bepalen van eventueel vervolgtraject
Doelgroep:
  • Leraren Natuur en ruimte 1ste graad b-stroom
Aanbieder: Regio Oost-Vlaanderen - Pedagogische Begeleiding
Inhoud:

Programma

  • 13.30 uur: eerste rondvraag: hoe loopt het? wat lukt goed? waar heb je nood aan? ...
  • 13.45 uur: keuze uit 2 werkwinkels

- werkwinkel rond de leerplandoelen "ruimte"
- werkwinkel rond de "procedurele onderzoekende doelen" (aan de slag met een onderzoeksvraag, hypothese, …. in 1 b)

  • 15.00 uur: pauze
  • 15.15 uur: intervisie en uitwisseling

We delen succeservaringen/pijnpunten en onzekerheden, … bij de realisatie en het evalueren van de leerplandoelen.

We wisselen materiaal (werkvormen, toetsen of taken, werkbladen rond experimenten, biotoop-studie, …) uit en leren van elkaar. Op die manier maken we kennis met concrete voorbeelden om haalbare toepassingen te creëren binnen de context van de eigen school.

We zoeken naar de gezamenlijke noden, interesses en bepalen eventueel een vervolgtraject.

  • 16.30 uur: einde
Workshops:
Aanbod workshops deel 1
woensdag 22 januari 2020 van 13:45 tot 15:00
Werkwinkel 1: "Leerlingen aardrijkskundige vaardigheden bijbrengen"
Spreker: Leen Van Hecke

In deze werkwinkel bekijken we op welke manieren we onze leerlingen van de b-stroom kunnen aanleren hoe ze zich kunnen lokaliseren, situeren en oriënteren op (digitale en niet-digitale) kaarten en andere aardrijkskundige bronnen (luchtfoto, satellietbeeld). Wat is daarvoor een goede didactiek? Welke zijn toegankelijke hulpmiddelen?
Er worden ook voorbeelden getoond hoe eenvoudige relaties in landschappen kunnen onderzocht worden.

Werkwinkel 2: "Goede onderzoeksvragen en hypotheses formuleren: hoe ga je ermee aan de slag in de klas?"
Spreker: Bart Vandenberghe

De doelstellingen rond een wetenschappelijke denkwijze krijgen in het nieuwe leerplan veel meer aandacht. Tijdens deze werkwinkel zetten we in op het stellen van goede onderzoeksvragen (LPD1) en hypotheses (LPD2) die aan de criteria uit het leerplan voldoen.
We bekijken concreet hoe je dit - op een haalbare manier en stap voor stap - aanpakt met je leerlingen van de eerste graad b-stroom. Je krijgt tijdens deze werkwinkel ook enkele didactieken mee om een leerlijn in de eerste graad te ontwikkelen zodat de leerlingen op het einde van het tweede jaar kunnen voldoen aan deze 2 procedurele leerplandoelen.

 

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met maandag 20 januari 2020 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 5,00 Euro
Lesgever: Vandenberghe Bart
Van Hecke Leen
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Info: 09 269 14 90 - pedic@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
PB Regio Oost-Vlaanderen (Afgelast)
Marialand 31
9000 Gent (Kaart)
  • Reeks 1: (Afgelast)
    • woensdag 22 januari 2020 van 13:30 tot 16:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.