Het is algemeen bekend dat de overgang van opleiding naar werkveld niet altijd vlekkeloos verloopt en heel wat uitdagingen met zich meebrengt.
Twee hogescholen ontwikkelden een reflectie- en leerinstrument/portfolio met bijhorende begeleidingspraktijk dat op school kan gebruikt worden.
De koppeling van coaching aan het instrument en de gezamenlijke uitwerking door studenten, starters, opleiders en werkveldvertegenwoordigers maakt deze tools vernieuwend.
My TalentCompass moet mentoren en startende leerkrachten een richtinggevend instrument bieden dat de overgang faciliteert en expertiseontwikkeling en levenslang leren duurzaam stimuleert.
Startkracht is een instrument waar de beginnende leraar eigenaar is van zijn leren en dat de mogelijkheid biedt om begeleiding vanuit de diverse kanten af te stemmen op zijn eigen ervaren noden.
Beide instrumenten ondersteunen het leren van beginnende leraren, ze brengen dit leren in kaart en bevorderen hierdoor het succesvol doorgroeien in het leraarschap. Het reflecteren leidt tot meer inzicht in wat de eigen talenten en leerkansen zijn en wat dit betekent voor de leraar die hij of zij uiteindelijk wil worden.
Beide instrumenten kunnen door mentoren en directies ingezet worden in het vormgeven van aanvangsbegeleiding.