De leergroep van leraren Frans heeft zowel in 2014 als in 2016 en 2017 expliciet ingezet op inspirerende theoretische kaders om de motivatie van jongeren voor het Frans te verhogen. De leden van de leergroep hebben hiermee geëxperimenteerd.
In maart 2020 heeft een bevraging van de praktijkdeskundigen (de leraren Frans zelf) concrete realisaties (tips en voorbeelden) opgehaald.
Tijdens het beperkt plenum koppelen we de concrete ervaringen in de klas aan de theoretische kaders. Deze korte analyse zal naar realistische, haalbare en doeltreffende praktijktips leiden.
Na een koffiepauze, ontwikkelen de collega's in specifieke deelgroepen motiverende leerstrategieën op maat. We tellen zes deelgroepen: per graad en dan nog eens opgedeeld in "taalsterk" en "minder taalsterk".
De deelnemende leraren Frans (de vakcoördinator vergezeld door maximum één collega per deelgroep) vertegenwoordigen hun vakgroep. Zij zullen na de vergadering de verworven inzichten en strategieën delen met de leden van hun vakgroep. Zo kan de vakgroep de inspiratie nog concreter vertalen naar de eigen noden.
Elke vakgroep stelt een "anker" (meestal de vakcoördinator) aan. Het anker ontvangt kort na de vergadering alle ondersteunende documenten en verslagen. Hij/zij garandeert een verdere verspreiding onder alle leden van zijn/haar vakgroep. Tegelijk zal de leergroep via het anker een tussentijds digitaal communicatiekanaal (info, vragen, aanbiedingen...) garanderen.