Aanmelden




Laden…

Even geduld...

MSHUM-BET-19-02 Taalkrachtig lesgeven in humane wetenschappen

Heb je het gevoel dat je leerlingen begrippen niet (meer) kennen en correct kunnen toepassen? Vermijd je moeilijke teksten omdat leerlingen deze niet (meer) kunnen lezen? Heb je het gevoel dat leerlingen ongestructureerd antwoorden?

Hoe kunnen we onze lespraktijk zo aanpassen dat we leerlingen ondersteunen bij deze talige vaardigheden?

Doelstellingen:
  • Je kan aan de hand van praktijkvoorbeelden aangeven waarom gedrag- en cultuurwetenschappen zo’n talige vakken zijn. 
  • Vertrekkende vanuit de talige noden van je leerlingen analyseer je de eigen lespraktijk.
  • Je wisselt good practices van taalkrachtig lesgeven uit met de andere deelnemers.
  • Je maakt kennis met verschillende (activerende) werkvormen die je leerlingen (talig) ondersteunen bij het inoefenen en aanreiken van begrippen.
  • Je maakt kennis met leesstrategieën die leerlingen ondersteunen in het lezen van (wetenschappelijke) teksten.
  • Je maakt kennis met schrijfkaders die leerlingen ondersteunen in het formuleren van antwoorden (mondeling en schriftelijk).
Doelgroep:

Leraren humane wetenschappen

Aanbieder: Regio Mechelen-Brussel - Pedagogische begeleiding
Inhoud:

Onze vakken cultuur- en gedragswetenschappen zijn talige vakken. We gebruiken veel moeilijke, niet-alledaagse en abstracte begrippen. We werken liefst met veel teksten, maar die zijn niet altijd zo leesbaar voor onze leerlingen. We zetten hen aan het werk met onderzoeksvaardigheden en verwachten vervolgens van hen dat ze heldere teksten schrijven als antwoord op de onderzoeksvraag. Dit is voor velen een hele uitdaging. Hoe kunnen we onze lessen cultuur- en gedragswetenschappen zo ontwerpen  dat we onze leerlingen zo taalkrachtig mogelijk ondersteunen?

Tijdens deze workshop maak je kennis met verschillende werkvormen die je leerlingen talig ondersteunen in het aanreiken en inoefenen van begrippen en gaan we aan de slag met leesstrategieën en schrijfkaders. Er zal zeker ook ruimte gecreëerd worden om met elkaar over het thema in overleg te gaan.

Strategie en methode:

 Interactieve workshop met mogelijkheid tot delen van materiaal 

Bijkomende info:

In de prijs is een broodjeslunch inbegrepen.

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met zaterdag 16 november 2019 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 15,00 Euro
Lesgever: Vanhilderson Miet
van Ael Gerd
Puttevils Tim
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
secretariaat: +32 15 29 84 01 - nascholing.mb@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
PB Regio Mechelen-Brussel (Inschrijven afgesloten)
Frederik de Merodestraat 18
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • donderdag 21 november 2019 van 09:15 tot 15:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.