Aanmelden




Laden…

Even geduld...

MSADR-20-11 Kwalitatief en doelgericht evalueren in coronatijden

Het afstandsleren vanaf 13 maart en de kans om te heropstarten doen veel vragen ontstaan over evalueren en delibereren in deze coronatijd. Een nooddecreet laat scholen toe een aantal essentiële doelen af te bakenen zodat leerlingen alsnog -ondanks de beperkte lestijd- maximale leerkansen krijgen. Door in te zetten op kwaliteitsvol & doelgericht evalueren (formatief en waar mogelijk summatief) kan er voor een deliberende klassenraad nog extra informatie bekomen worden voor het leerlingendossier.

Doelstellingen:

- Je verwerft vertrouwen om keuzes te durven maken voor het afbakenen van essentiële doelen.

- Je krijgt concrete ideeën om verschillende vormen van formatief evalueren in te zetten zodat je een goed zicht kan krijgen op het leerproces van de leerling, ondanks beperkt lestijd. 

- Je kiest om de leerplannen die belangrijk zijn voor oriëntering/doorstroom naar het volgend leerjaar én waar de leerlingen er voldoende klaar voor zijn, summatief te evalueren i.s.m. vakgroep/klassenraad.

Doelgroep:

vakverantwoordelijken - middenkader - directies

Aanbieder: Pedagogische begeleiding regio Mechelen-Brussel
Inhoud:

We starten met een verduidelijking van de begrippen van formatief en summatief evalueren. We bieden kapstokken aan om in steeds veranderende tijden toch essentiële doelen af te bakenen. Daarna staan we even stil bij concrete vormen van evalueren zodat je deze efficiënt kan inzetten om nog tot maxiamle leerkansen te komen voor alle leerlingen. We leggen de focus op evalueren i.f.v. het  leerproces in 1, 3 en 5. In 2-4 en 6 focussen we ons ook op het product van het leren na 12/3 om extra info te hebben voor de oriëntering van leerlingen naar een volgende graad/arbeidsmarkt/hoger onderwijs. Ontwikkelingsgerichte feedback kunnen geven vanuit de evaluatie vormt een belangrijk element bij deze oriëntering. We staan daar ook nog bij stil.

Strategie en methode:

We gebruiken een presentatie en loodsen je door de laatste periode van het schooljaar. We geven concrete tips waar je verder mee aan de slag kunt. Waar kan maken we linken naar bronnenmateriaal. Er is mogelijkheid tot vraagstelling en delen van praktijkervaringen. 

Bijkomende info:

Zit je met concrete vragen, geef ze al door bij inschrijving.

De link naar de zoomsessie wordt een uur voor de sessie verstuurt naar je e-mailadres.

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand uitschrijven.
Bijdrage: 0,00 Euro
Lesgever: meerdere lesgevers .
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
secretariaat: +32 15 29 84 01 - nascholing.mb@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Digitaal via een ZOOM-sessie (Inschrijven afgesloten)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • woensdag 13 mei 2020 van 08:30 tot 09:30
  • Reeks 2: (Voorbij)
    • woensdag 13 mei 2020 van 11:00 tot 12:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.