In het kader van de aanvangsbegeleiding voor beginnende leraren nodigen wij bij deze de beginnende leraren in DBSO en BSO uit voor een eerste begeleidingsinitiatief. We plannen dit reeds begin september omdat leraren al een eerste indruk van hun leerlingen hebben en zij allicht reeds werden ‘getest’ op hun vaardigheid als leerkracht.
We erkennen uiteraard de rol van de mentor bij de aanvangsbegeleiding van leraren en we gaan hierop in tijdens de sessie. Daarnaast denken we dat het goed is dat elke beginnende leraar in (D)BSO erkenning en ondersteuning krijgt binnen de peergroep onder begeleiding van de pedagogische begeleiding en enkele leraren met ervaring in (D)BSO. De vormingsnamiddag biedt concrete tips die de beginnende leraar sneller op een comfortabele weg kan zetten in het dagelijks leraar zijn in (D)BSO.
Dit specifieke aanbod voor beginnende (D)BSO leraren is complementair aan het algemene aanbod ‘dagen voor beginnende leraren’ van onze begeleidingsdienst.
Inhoudelijk focust de “starterskit voor (D)BSO-leraren” op het profiel van de (D)BSO-leerling en hoe je als leraar kan omgaan met de diversiteit binnen (D)BSO. Samen met de beginnende leraren gaan we na hoe zij de betrokkenheid van hun leerlingen kunnen verhogen. Via interactieve werkvormen delen beginnende leraren hun vragen, bekommernissen en ervaringen van de eerste schooldagen.