Gespreid over drie schooljaren organiseren we een meesterklas vakdidactiek Neder-lands voor een groep leerkrachten Nederlands uit de regio Oost-Vlaanderen. Met dit intensief traject willen we een 18-tal leerkrachten – zes per graad – professionaliseren op het gebied van vakdidactiek.
Tijdens het eerste jaar zijn er twee sessies waarin de deelnemers een heleboel input – achtergrondmateriaal, workshops, goede praktijkvoorbeelden … - krijgen van de peda-gogische begeleiders. In het tweede jaar zijn er twee soortgelijke sessies.
Daarna verschuiven we de focus naar de lespraktijk van de deelnemers (en hun colle-ga’s) en nemen zij zelf het initiatief om de input van de meesterklas te vertalen naar de concrete lespraktijk. De deelnemers wisselen – onder supervisie van de pedagogische begeleiders – ervaringen en concreet materiaal uit. Op het einde zoeken we samen een manier om de ervaringen met de meesterklas te delen met andere collega’s.
Dag 1 - woensdag 29 januari 2020 van 09.00 uur tot 12.30 uur (aansluitend broodjes met soep - einde voorzien om 13.15 uur)
Schrijfonderwijs
Doel: ontwikkeling van kennis van en inzicht in de kenmerken van krachtig schrijfonderwijs.
Werkwijze en materiaal:
- vakliteratuur (vooraf)
- college met aandacht voor problemen bij schrijfonderwijs en een overzicht van mogelijke oplossingen
- workshop met bestudering en bespreking van inspirerende voorbeelden van verschillende scholen die materiaal ontwikkelden om hun schrijfonderwijs te verbeteren
Focus leerplannen: productieve vaardigheden
Dag 2 - vrijdag 8 mei 2020 van 09.00 uur tot 12.30 uur (aansluitend broodjes met soep - einde voorzien om 13.15 uur)
Zuurstof voor poëzieonderwijs
Doel:
- ontwikkelen van een visie op poëzieonderwijs d.m.v. inspirerende voorbeelden
- ontwikkelen van een visie op literatuuronderwijs
Werkwijze en materiaal:
- interactieve workshop met lesideeën; de deelnemers ervaren een aantal mogelijkheden om poëzie in de les aan bod te laten komen
- reflectie na de ervaring over de didactische methode en de mogelijkheden
- artikels en lesmateriaal
Focus leerplannen: literatuuronderwijs