Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PB941BA/1920 Praktijkonderzoek voorbereidingsfase: orthodidactiek – orthopedagogiek

Doelgroep:
  • Leerkrachten bubao
  • Paramedici bubao
  • Directies bubao van het type basisaanbod regio Oost-Vlaanderen
Aanbieder: Regio Oost-Vlaanderen - Pedagogische Begeleiding
Inhoud:

De leden van een praktijkonderzoek zijn de "eigenaar" van het onderzoek. Ze worden hierin ondersteund door een begeleider. Ze kunnen ook vragen om inhoudelijk expertise binnen te brengen. Het leren vindt niet enkel plaats tijdens de bijeenkomsten van het netwerk, maar ook tijdens het verder in de praktijk brengen en uitproberen tussentijds en het terugkoppelen van deze ervaringen.
Kenmerkend is dat:
• de leden stellen zelf een scherpe onderzoeksvraag binnen het thema waarvoor ze zich inschreven;
• het engagement van de leden is een voorwaarde om tot leren te komen;
• de gelijkwaardigheid van de leden en bereidheid tot delen is een voorwaarde om deze vorm van leren te doen slagen;
• de steun van de school(leiding) is nodig om tijd en ruimte te maken voor deze vorm van leren;
• de leden spreken zelf hoe er gewerkt wordt;
Tijdens de eerste bijeenkomst wordt er onder de deelnemers afgesproken wanneer de volgende bijeenkomsten plaatsvinden, en hoe er tussentijds samengewerkt zal worden.
Er is een presentatiemoment van de resultaten voorzien tijdens de tweedagse buo.
De eerste bijeenkomst van een netwerk is in principe in de initiatiefnemende school, vervolgens wordt er onder de deelnemers afgesproken waar de volgende bijeenkomsten plaatsvinden.

Voorstel onderzoeksvraag:
Hoe kan ik een goede orthodidactiek/orthopedagogiek uitwerken binnen het GWP/IHP?

We vertrekken vanuit de praktijk en bekijken de belangrijkste SOOB voor SEO en leren leren.
We kiezen voor elk leergebied één van de meest voorkomende SOOB (op school) om verder uit te werken.
We starten met SEO. Later volgt ook nog een SOOB voor leren leren.
Aan deze SOOB koppelen we een generiek doel (OD en/of ZILL).
We bestuderen de onderliggende leerlijn/ontwikkelstappen en stellen een hulpkaart (voor het GWP) op die bruikbaar is in onderbouw, middenbouw en bovenbouw.
Een hulpkaart voorziet in concrete orthodidactiek/orthopedagogiek voor elke bouw (onder, midden, boven) zodat elke leerkracht ermee aan de slag kan.
Eventueel voorzien we ook hulpkaarten voor leerlingen (IHP).
De hulpkaarten worden op de school uitgeprobeerd. Eventueel sturen we bij.

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met vrijdag 17 januari 2020 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 0,00 Euro
Lesgever: Schynkel Steven
De Keyzer Gerda
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Info: 09 269 14 90 - pedic@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Vrije Lagere School voor Buitengewoon Onderwijs - SintJoris (Inschrijven afgesloten)
Sint-Jorisstraat 45
9400 Ninove (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • dinsdag 21 januari 2020 van 09:00 tot 12:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.