Schoolteams maakten kennis met de interlevensbeschouwelijke competenties voor dialoog en samenleven, de ILC’s. Op bepaalde momenten doet de leraar hiervoor bewust een aanbod waarbij kinderen vanuit een binnenperspectief kennis maken met de erkende levensbeschouwingen/ godsdiensten. We zijn ervan overtuigd dat een ‘echte’ ontmoeting kans biedt om verschillen te leren waarderen, verbondenheid te beleven en eigen opvattingen te bevragen. Veel leraren onderschrijven deze visie, maar benoemen de eigen beperkte kennis van het christelijk geloof vaak als hindernis.
De visietekst bij het leer- en raamplan, alsook het ontwikkelveld r.-k. godsdienst binnen Zill, stelt een gedegen kennismaking met het christendom tot één van de doelen van het r.-k. godsdienstonderwijs. We verkennen elementen die benut kunnen worden bij het begeleiden van de levensbeschouwelijke ontwikkeling van de individuele leerling. In de voormiddag verbreden en verdiepen we de eigen kennis van het christendom om er als leraar ILC-getrouw mee aan de slag te gaan.
In de namiddag daagt het beeld ‘De man die het kruis draagt’ (Jan Fabre, Onze-Lieve-Vrouwekathedraal) ons uit om samen met Ronald Sledsens verder na te denken over wat ‘christen zijn’ kan betekenen. Ronald Sledsens is priester van het bisdom Antwerpen en oud-inspecteur r.-k. godsdienst.
Opgelet: Een gelijkaardig aanbod is er ook rond jodendom en islam.