Aanmelden




Laden…

Even geduld...

8/19/33 Activerend CLIL'en

Doelstellingen:
  • Ondersteuning van CLIL-teams met het oog op verdere professionalisering
  • Impact op het leren van leerlingen verhogen
Doelgroep:

Alle ervaren en startende CLIL-scholen: CLIL-leraren, pedagogisch begeleiders zaakvakken, CLIL, talen, taalbeleid.

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Programma

  • 09.00 u. - 09.30 u. Onthaal
  • 09.30 u. - 11.00 u. Workshopronde 1
  • 11.00 u. - 11.25 u. Pauze
  • 11.25 u. - 13.00 u. Workshopronde 2

 

Workshops:
Aanbod workshops sessie 1 deel 1
woensdag 20 november 2019 van 09:30 tot 11:00
No-tech activerende werkvormen voor startende CLIL-leerkrachten
Spreker: Mario Lecluyze

 Mario Lecluyze is een leerkracht Engels met meer dan 30 jaar ervaring. Hij heeft gewerkt als docent vakdidactiek Engels en CLIL aan de lerarenopleiding van VIVES Torhout en is ook vakbegeleider Engels en CLIL-begeleider voor Katholiek Onderwijs Vlaanderen. 

 

Activerende werkvormen vormen een essentieel onderdeel van de CLIL-didactiek. Heel vaak grijpen leerkrachten hiervoor terug naar allerlei online toepassingen als Kahoot of Mentimeter. Het kan echter ook zonder technologie. In deze werkwinkel ondervinden de deelnemers zelf hoe 14 eenvoudige werkvormen (inter)actie bevorderen.

 

Al doende leren met CLIL
Spreker: Marie-Leet Bens

 Marie-Leet Bens was leerkracht Frans, esthetica en CLIL esthetica in het Frans in de 3e graad van Immaculata Secundair Oostmalle. Zij is eTwinning ambassadeur voor Vlaanderen en Europa.

 

Wil je kennismaken met 'learning by doing' of 'l'apprentissage par l'action' op basis van enkele authentieke voorbeelden uit de klaspraktijk? De werkvormen komen uit lessen esthetica in het Frans. De interactieve workshop verloopt in het Nederlands. De actieve aanpak kan een inspiratiebron zijn voor alle vakken en alle talen.

 

Digitale Tools in CLIL-onderwijs
Spreker: Wim Pectoor

Wim Pectoor geeft reeds 18 jaar Duits in het O.L.V.- Instituut in Poperinge. Daarnaast is hij pedagogisch begeleider Duits voor regio West-Vlaanderen.

 

Sedert enkele jaren zijn heel wat leerkrachten op zoek naar kwaliteitsvolle digitale applicaties die aangepast zijn aan het Vlaamse onderwijscurriculum. Om de leerlingen van nu voor te bereiden op de maatschappij van de toekomst moeten we immers op een doordachte en correcte manier durven inzetten op hedendaagse tools, die differentiatie en interactie mogelijk maken, de motivatie verhogen, de leerprestaties verbeteren en het leerproces efficiënter maken.  Met deze beperkte selectie uit het vaak onoverzichtelijke aanbod aan tools wil ik een overzicht van gebruiksvriendelijke ICT geven, die innovatieve werkvormen in het CLIL-onderwijs faciliteert, het zelfstandig en actief leren bevordert en zo het leerrendement verhoogt.

 

Eigen laptop meebrengen

 

Hoe maak ik mijn lessen nu CLIL?
Spreker: Cedric Renard

Cedric Renard is leerkracht Geschiedenis in het Heilig-Hart-College Waregem. Lessen in het Nederlands maar eveneens CLIL(Frans) en CLIL (Engels).

 

Tijdens deze uiteenzetting proberen we je te helpen op je CLIL-queeste en proberen we een antwoord te bieden op volgende vragen:

  • Hoe maak ik van mijn ‘gewone’ lessen nu CLIL-lessen?
  • Hoe maak ik deze lessen origineel/creatief?
  • Hoe stimuleer ik mijn leerlingen om zelfredzaam te worden?

 

Activating the History classes
Spreker: Kate Decoster

Kate Decoster – English teacher – History teacher (CLIL) – German teacher – Project teacher. I have been teaching CLIL History classes for 6 years.

 

In this workshop the build-up of History lessons in the first and second grade will be shown. The focus will be on the use of digital tools and the activation of the classes. You will have the opportunity to interact and ask questions throughout the presentation.

 

CLIL in TSO/BSO in Spaans Baskenland: een challenge
Spreker: Ingrid Saelen

Ingrid Saelen is CLIL-coördinator, taalcoördinator en leraar in Moretus Ekeren en werkt als pedagogisch begeleider voor het Vlaams Lasalliaans Perspectief. Zij maakte deel uit van het team.

 

Binnen het Erasmus+-project 'CLIL, meer Europa in elke klas' bezocht een team van Moretus Ekeren een TSO/-BSO school in het Spaanse Baskenland. In deze workshop belichten we eerst kort welk proces deze school doorliep om tot het drietalige onderwijs van vandaag te komen. Daarna ervaar je hoe zij leerlingen vanuit een aantrekkelijke en motiverende uitdaging laten leren, hoe zij evalueren en hoe ze de leraren daarbij ondersteunen.

 

CLIL’en met de tool taalgericht vakonderwijs
Spreker: Bregje Beckers

Bregje Beckers is taalbegeleider voor Katholiek Onderwijs Vlaanderen in de regio Limburg. Ze begeleidt taalbeleidsteams bij het uitbouwen van een krachtige taalleeromgeving en ondersteunt scholen bij de implementatie van CLIL.

 

In deze praktische workshop ga je samen met de taalbegeleider aan de slag met de nieuwe Tool Taalgericht (vak)Onderwijs. Deze zit boordevol werkvormen die tegemoetkomen aan de talige noden van de leerlingen:

  • hoe leer je de leerlingen een antwoord goed te formuleren ?
  • hoe kan je de spreekdurf en –kansen van leerlingen verhogen ?
  • hoe kan je je leerlingen beter voorbereiden op het lezen van een tekst ?
  • hoe train je op een efficiënte en leuke manier nieuwe woorden in ?

 

Aanbod workshops sessie 2 deel 1
woensdag 20 november 2019 van 11:25 tot 13:00
No-tech activerende werkvormen voor startende CLIL-leerkrachten
Spreker: Mario Lecluyze

 Mario Lecluyze is een leerkracht Engels met meer dan 30 jaar ervaring. Hij heeft gewerkt als docent vakdidactiek Engels en CLIL aan de lerarenopleiding van VIVES Torhout en is ook vakbegeleider Engels en CLIL-begeleider voor Katholiek Onderwijs Vlaanderen. 

 

Activerende werkvormen vormen een essentieel onderdeel van de CLIL-didactiek. Heel vaak grijpen leerkrachten hiervoor terug naar allerlei online toepassingen als Kahoot of Mentimeter. Het kan echter ook zonder technologie. In deze werkwinkel ondervinden de deelnemers zelf hoe 14 eenvoudige werkvormen (inter)actie bevorderen.

 

Al doende leren met CLIL
Spreker: Marie-Leet Bens

 Marie-Leet Bens was leerkracht Frans, esthetica en CLIL esthetica in het Frans in de 3e graad van Immaculata Secundair Oostmalle. Zij is eTwinning ambassadeur voor Vlaanderen en Europa.

 

Wil je kennismaken met 'learning by doing' of 'l'apprentissage par l'action' op basis van enkele authentieke voorbeelden uit de klaspraktijk? De werkvormen komen uit lessen esthetica in het Frans. De interactieve workshop verloopt in het Nederlands. De actieve aanpak kan een inspiratiebron zijn voor alle vakken en alle talen.

 

Digitale Tools in CLIL-onderwijs
Spreker: Wim Pectoor

Wim Pectoor geeft reeds 18 jaar Duits in het O.L.V.- Instituut in Poperinge. Daarnaast is hij pedagogisch begeleider Duits voor regio West-Vlaanderen.

 

Sedert enkele jaren zijn heel wat leerkrachten op zoek naar kwaliteitsvolle digitale applicaties die aangepast zijn aan het Vlaamse onderwijscurriculum. Om de leerlingen van nu voor te bereiden op de maatschappij van de toekomst moeten we immers op een doordachte en correcte manier durven inzetten op hedendaagse tools, die differentiatie en interactie mogelijk maken, de motivatie verhogen, de leerprestaties verbeteren en het leerproces efficiënter maken.  Met deze beperkte selectie uit het vaak onoverzichtelijke aanbod aan tools wil ik een overzicht van gebruiksvriendelijke ICT geven, die innovatieve werkvormen in het CLIL-onderwijs faciliteert, het zelfstandig en actief leren bevordert en zo het leerrendement verhoogt.

 

Eigen laptop meebrengen

 

Hoe maak ik mijn lessen nu CLIL?
Spreker: Cedric Renard

Cedric Renard is leerkracht Geschiedenis in het Heilig-Hart-College Waregem. Lessen in het Nederlands maar eveneens CLIL(Frans) en CLIL (Engels).

 

Tijdens deze uiteenzetting proberen we je te helpen op je CLIL-queeste en proberen we een antwoord te bieden op volgende vragen:

  • Hoe maak ik van mijn ‘gewone’ lessen nu CLIL-lessen?
  • Hoe maak ik deze lessen origineel/creatief?
  • Hoe stimuleer ik mijn leerlingen om zelfredzaam te worden?

 

Activating the History classes
Spreker: Kate Decoster

Kate Decoster – English teacher – History teacher (CLIL) – German teacher – Project teacher. I have been teaching CLIL History classes for 6 years.

 

In this workshop the build-up of History lessons in the first and second grade will be shown. The focus will be on the use of digital tools and the activation of the classes. You will have the opportunity to interact and ask questions throughout the presentation.

 

CLIL in TSO/BSO in Spaans Baskenland: een challenge
Spreker: Ingrid Saelen

Ingrid Saelen is CLIL-coördinator, taalcoördinator en leraar in Moretus Ekeren en werkt als pedagogisch begeleider voor het Vlaams Lasalliaans Perspectief. Zij maakte deel uit van het team.

 

Binnen het Erasmus+-project 'CLIL, meer Europa in elke klas' bezocht een team van Moretus Ekeren een TSO/-BSO school in het Spaanse Baskenland. In deze workshop belichten we eerst kort welk proces deze school doorliep om tot het drietalige onderwijs van vandaag te komen. Daarna ervaar je hoe zij leerlingen vanuit een aantrekkelijke en motiverende uitdaging laten leren, hoe zij evalueren en hoe ze de leraren daarbij ondersteunen.

 

CLIL’en met de tool taalgericht vakonderwijs
Spreker: Bregje Beckers

Bregje Beckers is taalbegeleider voor Katholiek Onderwijs Vlaanderen in de regio Limburg. Ze begeleidt taalbeleidsteams bij het uitbouwen van een krachtige taalleeromgeving en ondersteunt scholen bij de implementatie van CLIL.

 

In deze praktische workshop ga je samen met de taalbegeleider aan de slag met de nieuwe Tool Taalgericht (vak)Onderwijs. Deze zit boordevol werkvormen die tegemoetkomen aan de talige noden van de leerlingen:

  • hoe leer je de leerlingen een antwoord goed te formuleren ?
  • hoe kan je de spreekdurf en –kansen van leerlingen verhogen ?
  • hoe kan je je leerlingen beter voorbereiden op het lezen van een tekst ?
  • hoe train je op een efficiënte en leuke manier nieuwe woorden in ?

 

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met dinsdag 12 november 2019 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 20 Euro
Lesgever: meerdere lesgevers .
Plaats en Data:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen (Inschrijven afgesloten)
Guimardstraat 1
1040 Brussel (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • woensdag 20 november 2019 Van 09:00 tot 13:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.