Aanmelden




Laden…

Even geduld...

LTA1 Sterke en gemotiveerde lezers? Wij maken er werk van! Netwerk - start

Je hebt het al vernomen via de pers: onze Vlaamse leerlingen doen het niet meer zo goed bij internationale peilingen voor begrijpend lezen. Tijd voor actie!  

Wil jij weten welke aspecten een rol spelen bij begrijpend lezen? Wil jij leren hoe je hierop kan inzetten in je klas? Wil jij een inspirator zijn voor je collega’s? Kortom: wil jij van jouw leerlingen sterke en gemotiveerde lezers maken? Dan is dit netwerk iets voor jou. 

Doelstellingen:
  • Kennismaken met resultaten uit wetenschappelijk onderzoek rond begrijpend lezen. 
  • Kennismaken met kaders voor een krachtige leesomgeving. 
  • Zich bewust worden van belangrijke aspecten die een rol spelen bij begrijpend lezen. 
  • Ontdekken van enkele manieren om deze kaders en aspecten toe te passen en in te zetten in de klas- en schoolpraktijk. 
  • Verdiepen van eigen kennis over begrijpend lezen. 
  • Uitproberen van acties rond begrijpend lezen in de klas. 
  • Inspireren van collega’s op school. 
  • Leren van elkaar door het uitwisselen van leerervaringen en het samen reflecteren. 
Doelgroep:
  • Leraren kleuteronderwijs 
  • Leraren lager onderwijs 
  • Leraren secundair onderwijs (eerste graad) 
  • Zorgcoördinatoren 
  • Taalcoördinatoren 
  • Directies 
Aanbieder: Regio Limburg - Pedagogische Begeleiding
Inhoud:

We starten met een inspirerende carrousel waarbij je kennismaakt met enkele belangrijke aspecten die een rol spelen bij begrijpend lezen. We besteden hierbij ook aandacht aan het begrijpend luisteren in de kleuterschool. Dit is immers de aanloop naar begrijpend lezen.  

Daarna gaan we (indien nodig) in deelgroepen concreet aan de slag. Een greep uit het aanbod: lees- en luisterstrategieën, werken met de taxonomie van Bloom, verschillende voorleesvormen, krachtiger maken van leesactiviteiten, motiverende boekverwerkende activiteiten … 

Strategie en methode:

Wie deelneemt mag zich verwachten aan actief leren. In?de netwerken?werken we afwisselend in grote en kleinere groepen. In grote groep krijgen de deelnemers zicht op enkele kaders en op het proces van begrijpend lezen en luisteren. In de kleinergroepen gaan ze samen op zoek naar antwoorden op leervragen. De begeleiders zorgen voor de nodige achtergrondinformatie en voor het begeleiden van de werkvormen.?? 

De vorming bestaat uit vijf sessies. De eerste twee sessies vinden plaats op dezelfde dag. De volgende drie sessies zijn telkens halve dagen.

Bijkomende info:
Like Lincka  

Blijf op de hoogte van alle nascholingen georganiseerd door de Pedagogische Begeleiding Regio Limburg i.s.m. Lincka:

 
Door in te schrijven, verklaar je je akkoord met de algemene voorwaarden.
Sessies: 5 sessie(s)
Voorwaarde:

Eis een broodjesmaaltijd inbegrepen op 8 oktober 2019. 

  • Je engageert je om deel te nemen aan het volledige nascholingstraject van 5 sessies (1 volledige dag en 3 halve dagen).  
  • Je engageert je om tussentijdse opdrachten uit te voeren in je klas. 
  • Je engageert je om tussentijdse opdrachten uit te voeren met je schoolteam. 

Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 20,00 Euro
Lesgever: Beckers Bregje
Schoofs Ingrid
Goethals Marjon
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
011 26 44 00 - secretariaat.lim@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Meerdere locaties (Inschrijven afgesloten)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • dinsdag 8 oktober 2019
      PB Regio Limburg Tulpinstraat 75 3500 Hasselt (kaart)
      van 09:00 tot 16:00
    • dinsdag 19 november 2019
      PB Regio Limburg Tulpinstraat 75 3500 Hasselt (kaart)
      van 09:00 tot 12:00
    • dinsdag 21 januari 2020
      PB Regio Limburg Tulpinstraat 75 3500 Hasselt (kaart)
      van 09:00 tot 12:00
    • dinsdag 28 april 2020
      Digitaal via een ZOOM-sessie (kaart)
      van 09:00 tot 12:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.