Aanmelden




Laden…

Even geduld...

LICT1 ICT-dag - save the date - 21/11/2019

Het nieuwe leerplan ICT van de eerste graad secundair onderwijs is een gemeenschappelijk leerplan. De verantwoordelijkheid ligt dus uitdrukkelijk bij het hele lerarenteam en niet in de eerste plaats bij één leraar, ICT-coördinator of vakgroep.  Het is belangrijk dat scholen nadenken over het aanleren, inoefenen en evalueren van de leerplandoelen binnen verschillende vakken. We willen de scholen hierin ondersteunen met onder andere de dag van de ict. Hier komen enerzijds vakspecifieke workshops aan bod waarbij leraren van dichtbij kennismaken met het nieuwe ict-leerplan. Anderzijds zijn er meer algemene workshops waarvan de inhouden transfereerbaar zijn naar verschillende vakken. Er is ook bijzondere aandacht voor het computationeel denken en het programmeren.

Aanbieder: Regio Limburg - Pedagogische Begeleiding
Inhoud:

Tijdens de ICT-dag krijg je de kans om via een algemene en vakspecifieke benadering van dichterbij kennis te maken met het nieuwe ICT-leerplan voor de eerste graad.

Keuze workshops op maat van jou en jouw vak. Download het overzicht

Let op: er zijn workshops van 3 uur en workshops van 1,5 uur.

Workshops:
Aanbod workshops sessie 1 deel 1
donderdag 21 november 2019 van 09:00 tot 12:15
Unplugged programmeren met behulp van eenvoudige materialen
Spreker: Mieke Vanormelingen (PXL)

Doelgroep: Leraren die de implementatie van het computationeel denken voor hun rekening nemen. 

Inhoud: Op een speelse manier leerlingen zelf laten ontdekken hoe een 'computerspelletje' bestuurd kan worden.  Zelfs zonder dure materialen kunnen we aan de slag in de klas. We leggen hierbij de link naar dagelijkse activiteiten.  Welke stappen zet je bij het aankleden?  Welke handelingen herhaal je?  Is de volgorde van de stappen belangrijk? Aan welke voorwaarden moet de omschrijving van de stappen voldoen?
Hierbij wordt gebruik gemaakt van OSMO-docing.

Be safe on web
Spreker: Jonas Nackaerts & Bart Molemans (iToolbox)

Doelgroep: In de eerste plaats leraren Mens en samenleving en MAVO maar ook leraren die willen werken rond mediawijsheid 

Inhoud: In deze workshop nemen we de leerlingen mee in hun leefwereld, het internet. Door interactieve spelvormen leren we ze om veilig online te kunnen zijn. Het is belangrijk dat leerlingen weten wat de risico’s zijn en hoe ze deze kunnen voorkomen voor dat ze er mee te maken krijgen. Zo geven we de leerlingen positieve boodschappen en handige tips mee. Dit allemaal wordt met veel passie overgebracht door 2 gemotiveerde lesgevers. Deze lesgevers hebben al heel wat praktijkervaring door te werken met leerlingen die al eens slachtoffer zijn geweest.

Gebruik van webtools en apps in de lessen Wetenschappen/STEM
Spreker: Bert De Weirdt

Doelgroep: Leraren wetenschappen en STEM

Inhoud: 

  • opzetten van een digitaal remedïeringstraject in Google documenten: zeer gemakkelijk op te volgen door leerkrachten, leerlingen en ouders. Op deze manier is alles in het kader van remediëring bij tekorten, waarschuwingen, ... zwart op wit (en digitaal) weer te geven.
  • Google documenten en Google sheets om samen te werken aan practica en oefeningen, waarop leerkracht heel gemakkelijk feedback kan geven
  • Google presentaties als alternatieve manier voor rapporteren
  • Google Suite als gratis 'alternatief' voor Intradesk in Smartschool maar met veel meer mogelijkheden om collega's en leerlingen te laten samenwerken: efficiënt vergaderingen voorbereiden en verslag maken, takenroosters opstellen, ...
  • Google Forms om snel en gemakkelijk een zelfevaluatie te doen (met vragenlijst VSK), aanwezigheden inhaallessen registreren, keuzeopties bij SETOC-opdrachten, ...
  • meer dan 40 interessante en gratis apps/webtools voor zowat alle wetenschapsvakken (3D, AR, grafieken, animaties); vaak worden concrete toepassingen gegeven, die meteen gebruikt kunnen worden door de collega's
  • uitleg over Excel-werkbladen om bloedtransfusies te verklaren, genetica-oefeningen te verbeteren, om formules om te vormen, allemaal met de smartphone
Kennismaking met de ZorgRobot
Spreker: Hugo Meus (UCLL)

Doelgroep: 

  • Leraren die geïnteresseerd zijn in robotica
  • Leraren basisoptie Economie en organisatie A- en B-stroom
  • Leraren basisoptie Maatschappij en welzijn A- en B-stroom

Inhoud: Laat je mee slepen in de echte wereld van de robotica. Ontdek de voorgeprogrammeerde handelingen maar leer ook hoe je hem als ondersteuner kan inzetten bij handelingen zoals onthaal, een begeleiden van een Quiz, leerlingen meer betrekken bij een klasgesprek ….

Programmeren met scratch en MakeyMakey
Spreker: Hugo Meus & collega's (UCLL)

Doelgroep: Leraren die de implementatie van het computationeel denken voor hun rekening nemen.

Inhoud: Wat zit er achter een game? Gamen kan veel meer betekenen dan een eenvoudig spel spelen. Ontdek wat er achter een game zit en maak een eigen spel waar je de moeilijkheidsgraad zelf kan bepalen op basis van het klasniveau, interesse van leerlingen, uitdagingen die je wil geven …..!

Met scratch kan je alles programmeren wat je wil. Maak een leuke quiz of stappenplan voor in de klas en integreer ICT in je lessen. Samen met de Makey Makey combineer je ook nog een leuke en uitdagende aanvulling op de workshop scratch.

Ontdek SAM Labs, maakt uitvinden kinderspel!
Spreker: Joos Van Cauwenberghe (RHIZO)

Doelgroep: Leraren techniek

Inhoud: Ontdek SAM Labs, een toegankelijke technologie waarmee je in geen tijd uitvindingen bouwt met een gigantisch WAUW-effect.

In deze workshop leer je de kracht en de simpliciteit van SAM Labs kennen, een sterk prototype tool dat met gemak in STEM-lessen kan ingezet worden. SAM in combinatie met een gezonde dosis creativiteit en probleemoplossend denken, ingebed in een realistische context, vormen de ingrediënten van sterk onderbouwde en erg leuke STEM-projecten. De leerkrachten gaan naar buiten met een uitgewerkt STEM-project bundeltje en kennis over SAM Labs als een ideale STEM-technologie.

... ik volg 2 verschillende workshops in de voormiddag
Spreker: -

Leraren geschiedenis, talen en muziek kunnen ipv een sessie van 3 uur, kiezen voor sessies van 1,5 uur.

Aanbod workshops sessie 1 deel 2
donderdag 21 november 2019 van 09:00 tot 10:30
Webtools en Apps in Geschiedenis
Spreker: Nadia De Rose (PB Regio Limburg)

Doelgroep: Leraren geschiedenis

Inhoud: Voorstel webtools voor geschiedenis: Padlet, Piktochart, Thinglink, Bubbl.us, popplet, mentimeter, sutori, …

(digi)Taal
Spreker: Wouter Janssens (Sint-Michiel)

Doelgroep: Leraren Nederlands, Engels, Frans, Duits, klassieke talen. 

Inhoud: 

  • Genial.ly en Canva, twee erg gebruiksvriendelijke ontwerpprogramma's
  • Padlet, online prikbord waarop je andere deelnemers kan uitnodigen
  • Fakebook en Iphonefaketext, om een Facebookprofiel en soms-conversatie te maken
... ik volg één workshop van 3 uur in de voormiddag
Spreker: -

Enkel leraren geschiedenis, talen en muziek kunnen ipv een sessie van 3 uur, kiezen voor sessies van 1,5 uur.

Aanbod workshops sessie 1 deel 3
donderdag 21 november 2019 van 10:45 tot 12:15
Attractieve muziek-apps/ict bij het componeren van muziek
Spreker: Francine Drijkoningen (PB Regio Limburg)

Doelgroep: Leraren MO

Inhoud: Het is de bedoeling om alle leerlingen - dus ook leerlingen zonder muzikale scholing - volledig aan hun trekken te laten komen. Deze sessie is geknipt voor muziekcompetente leerkrachten. Besef krijgen van de mogelijkheden van ICT bij het componeren die leraren kunnen gebruiken om de prestaties van leerlingen te verhogen. Leren omgaan met applicaties waarmee leerlingen tijdens de lessen creatief mee aan de slag kunnen gaan.

(digi)Taal
Spreker: Wouter Janssens (Sint-Michiel)

Doelgroep: Leraren Nederlands, Engels, Frans, Duits, klassieke talen. 

Inhoud: 

  • Genial.ly en Canva, twee erg gebruiksvriendelijke ontwerpprogramma's
  • Padlet, online prikbord waarop je andere deelnemers kan uitnodigen
  • Fakebook en Iphonefaketext, om een Facebookprofiel en sms-conversatie te maken
... ik volg één workshop van 3 uur in de voormiddag
Spreker: -

Enkel leraren geschiedenis, talen en muziek kunnen ipv een sessie van 3 uur, kiezen voor sessies van 1,5 uur.

Aanbod workshops sessie 2 deel 1
donderdag 21 november 2019 van 13:00 tot 14:30
Getuigenis van de implementatie van het leerplan ict
Spreker: Martijn Broex (Biotechnicum Bocholt)

Doelgroep: In de eerste plaats de leerkrachten en ICT-coördinatoren die de verdere implementatie van het gemeenschappelijk leerplan ICT in handen nemen en verder uitbouwen in hun school.  

Inhoud: Toelichting van een good practice in verband met de implementatie van het leerplan ict in de eerste graad.

Aan de slag met Adobe Sparks
Spreker: Jan Van Esch (UCLL)

Doelgroep: Leraren Beeld en PO 

Inhoud: 

Tijdens deze introductiesessie maken jullie kennis met de mogelijkheden van Adobe Spark. Het is een gratis online programma waarmee je overal snel en eenvoudig grafische afbeeldingen, webpagina’s en videoverhalen kunt maken. Adobe Spark werkt in elke browser.

Met Adobe Spark kun je onder meer je tekst en foto’s omzetten in een professioneel uitziende grafische afbeelding of kun je boeiende videoverhalen creëren met zelfgemaakte videoclips, foto’s, pictogrammen en voiceovers.

Je kunt cinematische beweging en soundtracks van goede kwaliteit toevoegen. In een paar minuten heb je al resultaat.

Wiskunde - Geogebra 1ste graad
Spreker: Nico Brebels (PB Regio Limburg)

Doelgroep: Leraren wiskunde

Inhoud: De leraren maken kennis met het gebruik van Geogebra in de 1ste graad

... ik volg één workshop van 3 uur in de namiddag
Spreker: -

Je kan kiezen voor een sessie van 3 uur of 2 van 1,5 uur.

Aanbod workshops sessie 2 deel 2
donderdag 21 november 2019 van 14:45 tot 16:15
Getuigenis van de implementatie van het leerplan ict
Spreker: Stef Van Bever (Virga Jessecollege - Hasselt)

Doelgroep: In de eerste plaats de leerkrachten en ICT-coördinatoren die de verdere implementatie van het gemeenschappelijk leerplan ICT in handen nemen en verder uitbouwen in hun school.  

Inhoud: Toelichting van een good practice in verband met de implementatie van het leerplan ict in de eerste graad.

Computationeel denken binnen wiskunde
Spreker: Katja Claes (Student UCLL)

Doelgroep: Leraren wiskunde

Inhoud: De leraren maken kennis met het computationeel denken binnen wiskunde.

... ik volg één workshop van 3 uur in de namiddag
Spreker: -

Je kan kiezen voor een sessie van 3 uur of 2 van 1,5 uur.

Aanbod workshops sessie 2 deel 3
donderdag 21 november 2019 van 13:00 tot 16:15
Suitable Apps for everything
Spreker: Jonas Nackaerts & Bart Molemans (iToolbox)

Doelgroep: Deze workshop is bijzonder interessant voor leerkrachten, pedagogisch ICT-Coördinatoren en directies die nog wat koudwatervrees hebben om te werken met digitale tools. Voor diegene die al wat stappen verder staan kunnen nieuwigheden ontdekt worden.

Inhoud: 

  • Het digitale tijdperk bij jongeren is niet meer weg te denken. Werken met mobile devices is alledaags geworden en leerlingen verwachten ook dat leerkrachten deze gebruiken in de lespraktijk. Hierop inspelen is niet voor iedereen even gemakkelijk. Daarnaast is het vaak moeilijk om een goede manier te vinden om ICT te integreren in het leerproces.
  • De juiste tools vinden in het overaanbod is vaak als zoeken naar een speld in een hooiberg.
  • In deze interactieve workshop nemen we jullie mee op ontdekking door onze iToolkits op onze website. Door zelfstandig op ontdekking te gaan proberen we je ICT-koffertje uit te breiden met gratis digitale tools, gereedschappen en hulpmiddelen.
  • Je verlaat de workshop met een handig lijstje aan geweldige tools, samen met ideeën en suggesties om je lessen gemakkelijker, efficiënter, effectiever en leuker te maken.
Kennismaking met de Zorg Robot
Spreker: Hugo meus & collega's (UCLL)

Doelgroep: 

  • Leraren die geïnteresseerd zijn in robotica
  • Leraren basisoptie Economie en organisatie A- en B-stroom
  • Leraren basisoptie Maatschappij en welzijn A- en B-stroom

Inhoud: Laat je mee slepen in de echte wereld van de robotica. Ontdek de voorgeprogrammeerde handelingen maar leer ook hoe je hem als ondersteuner kan inzetten bij handelingen zoals onthaal, een begeleiden van een Quiz, leerlingen meer betrekken bij een klasgesprek …

Programmeren met scratch en MakeyMakey
Spreker: Hugo meus & collega's (UCLL)

Doelgroep: Leraren die de implementatie van het computationeel denken voor hun rekening nemen.

Inhoud: 

Wat zit er achter een game? Gamen kan veel meer betekenen dan een eenvoudig spel spelen. Ontdek wat er achter een game zit en maak een eigen spel waar je de moeilijkheidsgraad zelf kan bepalen op basis van het klasniveau, interesse van leerlingen, uitdagingen die je wil geven …..!

Met scratch kan je alles programmeren wat je wil. Maak een leuke quiz of stappenplan voor in de klas en integreer ICT in je lessen. Samen met de Makey Makey combineer je ook nog een leuke en uitdagende aanvulling op de workshop scratch.

Gisviewer binnen aardrijkskunde
Spreker: Luc Zwartjes (Katholiek Onderwijs Vlaanderen)

Doelgroep: Leraren aardrijkskunde

Inhoud: Het gebruik van Gisviewer binnen aardrijkskunde

Programmeer een robot in de klas met een simulator
Spreker: Natacha Gesquière (Sint-Bavohumaniora)

Doelgroep: 

Leraren die de implementatie van het computationeel denken voor hun rekening nemen.

Deze workshop is bedoeld voor absolute beginners. De workshop richt zich op mensen zonder enige kennis van elektronica en programmeren.

De basisvaardigheden van computergebruik (kopiëren/plakken, opslaan, bestandsbeheer, ...) zijn wel vereist.

Inhoud: 

Na deze sessie kan je heel wat van de nieuwe eindtermen rond computationeel denken en programmeren op een eenvoudige en leuke manier aanbrengen bij je leerlingen. 

Stap voor stap wordt getoond hoe je met een gratis, online simulator een robotje programmeert en zo de nieuwe eindtermen rond computationeel denken en programmeren in je les brengt.

Heb je nog nooit met een robot in je klas gewerkt omdat de elektronica je afschrikt? Met onze simulator lukt het zeker.

Op een simulator leer je grafisch programmeren.

Bij de oefeningen die aan bod komen zullen begrippen die aan bod komen in de eindtermen vermeld worden o.a. sequentie, herhalingsstructuur, keuzestructuur, algoritme, decompositie, abstractie, debuggen...

... ik volg 2 verschillende workshops in de namiddag
Spreker: -

Je kan kiezen voor een sessie van 3 uur of 2 van 1,5 uur.

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:

Graag je laptop, tablet of smartphone zeker meebrengen


Voor dit initiatief kan je tot en met woensdag 20 november 2019 inschrijven en tot en met donderdag 14 november 2019 uitschrijven.
Bijdrage: 90,00 Euro
Lesgever: meerdere lesgevers .
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
011 26 44 00 - secretariaat.lim@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
PB Regio Limburg (Inschrijven afgesloten)
Tulpinstraat 75
3500 Hasselt (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • donderdag 21 november 2019 van 09:00 tot 16:15
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.