Op school, als leerkracht krijg je mogelijks te maken met uitdagende situaties: controversiële of radicale uitspraken, polarisatie, (seksueel) grensoverschrijdend gedrag, klachten van ouders, crisissituaties, enz.
In dit initiatief krijg je handvatten om je hierop voor te bereiden en gepast professioneel te handelen en communiceren. Na een algemene introductie rond uitdagende situaties, het belang van een professionele rol en houding, link naar preventie en crisisplan en -communicatie krijg je de kans om minimaal 2 specifieke onderwerpen te verkennen:
-verbinding herstel gedrag
-omgaan met polarisatie
-omgaan met controverse en heikele thema’s in de klas
-signalen van radicalisering herkennen
-school-straatcultuur
-klasmanagement in uitdagende groepen: een introductie
-seksueel grensoverschrijdend gedrag
-Kick-off diversiteit
-ouderbetrokkenheid en grensoverschrijdend gedrag door ouders
-de dialoogcirkel: aan de slag met diversiteitskwesties
Nadien maken we ruimte voor reflectie, vertaalslag naar je eigen praktijk en maken we je graag wegwijs in verdiepende bronnen, vervolgaanbod, of -begeleiding zodat je verder stappen kan zetten in je eigen school.
Soms loopt het vast. Spanningen in de klas, conflicten op de speelplaats, polarisatie in gesprekken, of grensoverschrijdenden situaties waarin je als onderwijsprofessional je houvast dreigt te verliezen.
Hoe blijf je professioneel én verbonden? Hoe maak je van moeilijke situaties een groeikans? Hoe communiceer je naar betrokkenen?
In dit traject leer je omgaan met uitdagende situaties op school, aan de hand van:
- verschillende perspectieven en handvatten
- preventieve inzichten om spanningen voor te zijn
- bewustwording van je professionele rol en je persoonlijke houding
- verdieping via thematische webinars en begeleiding op maat
Na afloop voel je je minder handelingsvelegen en beschik je over duidelijke bouwstenen om ook in complexe omstandigheden met vertrouwen te blijven handelen.